از زمانی که یک شرکت لوازم صوتی وتصویری اولین تلویزیون مبتنی بر نقاط کوانتومی را در سال 2013 میلادی تولید کرد این مواد مهندسی شده مورد توجه قرار گرفت. بر اساس گزارشی جدید با عنوان «نقاط کوانتومی 2026-2016: کاربردها، بازارها و تولیدکنندگان» که توسط شرکت IDTechEx منتشر شده است، طی 10 سال آینده، میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
آنچه که باعث جذابیت این مواد شده است، خواص نوری آنهاست که کاربردهای مختلفی دارد. در مورد تلویزیون نیز، نقاط کوانتومی به افزایش وضوح تصاویر اصلی کمک میکند.
تجاریسازی و تولید انبوه نقاط کوانتومی، زمانبر است. شرکت کوانتومدات اولین شرکت نوپایی بود که در سال 1998 نشانگرهای زیست ملکولی جدیدی توسعه داد. این ایده، استفاده از نقاط کوانتومی در علوم زیستی به جای برچسبهای فلوئورسان بود.
شرکتهای دیگر نیز بر این باورند که نقاط کوانتومی برای بهبود رنگها در نمایشگرها و نورپردازی ایدهآل هستند. در سال 2009 میلادی شرکت نِکسوز، اولین لامپ LED را با استفاده از نقاط کوانتومی، تجاریسازی کرد اما در آن زمان، دنیا آماده تغییر برای پذیرش نورپردازی مبتنی بر LED نبود، لذا این محصول به سرعت متوقف شد. به همین خاطر آینده نقاط کوانتومی چندان مشخص نبود تا زمانی که شرکت سونی از نقاط کوانتومی در تلویزیون LCD استفاده کرد و با این اقدام خود باعث افزایش میزان اعتماد صنعت به این مواد شد. در حال حاضر مدلهای مختلف تلویزیون و نمایشگرهای موجود در بازار، مبتنی بر نقاط کوانتومی هستند.
هماکنون کاربردهای موجود در پنلهای نمایشگر، پیشران فروش مواد نقاط کوانتومی هستند. براساس گزارش جدید، پیشبینی میشود که میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی از کمتر از 100 کیلوگرم در سال 2015 به بیش از دو تن در سال 2026 افزایش یابد که این رقم، نشاندهنده افزایش بیش از 20 برابری میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی است. عناصر LCD بزرگترین بازار این بخش را در اختیار دارند، اما کاربردهای دیگری نیز نظیر LED نقاط کوانتومی و حسگرها، از بخشهای اصلی این بازار هستند.
به گزارش ایسنا، طبق پیشبینی گزارش جدید، ارزش بازار جهانی ادوات و قطعات مبتنی بر نقاط کوانتومی تا سال 2026 به حدود 11 میلیارد دلار خواهد رسید.
No tags for this post.