نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجلیل از پدر طبیعت ایران در گرگان برگزار شد

به گزارش ایرنا , در این مراسم که روز چهارشنبه در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان برگزار شد، رئیس دانشگاه، دکتر غلامعلی بسکی را از مفاخر استان و کشور توصیف کرد و گفت: ایشان بدلیل این که طبیب حاذقی است و زحمات زیادی در عرصه سلامت استان و منطقه کشیده و این که کارهای عام المنفعه بسیاری انجام داده و کودکان بی سرپرست زیادی را تحت حمایت خویش پرورش و تحویل جامعه داده، لایق تجلیل است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تقی ریاحی افزود: سومین برجستگی ایشان طبیعت دوستی و علاقه به طبیعت است که باعث شده از وی به عنوان پدر طبیعت ایران نام ببرند.

وی، اهدای نهال به هر کودکی که در بیمارستان بسکی گنبد به دنیا می آید را کاری زیبا و ارزشمند خواند و گفت: تلاش خواهیم کرد که از کارهای زیبای ایشان الگوبرداری شود.

ریاحی در ادامه گفت: به منظور پاسداشت و ارج گذاری از خدمات و زحمات بی شائبه این عزیز، تالار اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه به نام ایشان نام گذاری شد و علاوه بر محوطه سازمان مرکزی، در تمام مراکز آموزشی درمانی گرگان نیز به صورت نمادین به نام وی یک نهال غرس می شود.

در این مراسم که داماد و دختر دکتر بسکی نیز حضور داشتند خلیل فرشباف، داماد، متولی موقوفات و مدیر عمرانی بیمارستان دکتر بسکی، این اقدام دانشگاه را باعث خوشحالی و آرامش خانواده وی توصیف کرد و گفت: درصددیم بخشی از جاده های شرق استان را به توصیه دکتر بسکی نهال کاری کنیم. 

در پایان این مراسم که اعضای هیأت رئیسه و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان حضور داشتند، یک نهال با دستان دکتر بسکی در محوطه سازمان مرکزی دانشگاه غرس شد.

دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران، متولد بهمن سال 1310 در سبزوار است که پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1345 در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.

وی در سال 1345 بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تأسیس کرد اما در سال 1349 زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه خوار کامل شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرد.

تأسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تأسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت های دکتر بسکی است.

 

 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل