لزوم برگزاری کرسی‌های فقه هنر و تاسیس مراکز تخصصی فلسفه هنر در کشور

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در همایش ملی «فقه هنر» درباره بایسته‌های حوزه فقه هنر اظهار داشت: هم از حیث نرم‌افزاری، نظری و معرفتی و هم از حیث سخت افزاری، اقدام‌های محسوس و مدیریتی الزاماتی برای ارائه الگوییِ مطالعات فقهی هنر وجود دارد.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حساسیت نقش هنر در جامعه افزود: اگر اصحاب فقه نسبت به اهمیت این مقوله توجیه شوند، اتفاقات خوب و مطلوبی رخ می‌دهد و ویژگی حوزه علمیه این است که اگر متوجه اهمیت موضوعی شود، به آن می‌پردازد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که فقه هنر مبتنی بر فلسفه و علم هنر و مبادی فقهی است تا در حوزه فلسفه هنر کار علمی شایسته‌ای انجام ندهیم و ادبیات علمی تولید نشود، پرداختن به فقه هنر نتیجه‌بخش نیست و یکی از مشکلات ما در این رابطه ناشناخته‌بودن موضوع است به‌طوری که آشنایی با عینیت این مقوله وجود ندارد.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: قدم بعدی در حوزه فقه هنر تاسیس و توسعه فلسفه هنر و کاربردی کردن حکمت عزلت‌گزین و درگیری آن با حاجت‌مندی‌های انسان معاصر است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تاسیس علم اسلامی هنر گفت: ساختاربندی فقه هنر به مثابه باب علمی مستقل و به رسمیت شناختن این حوزه به عنوان یکی از ابواب فقه از دیگر کارهای لازم در این مقوله است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه یکی از کارهای لازم تبیین مبانی فقه هنر است، اظهار داشت: امروزه چیزی به نام فقه هنر وجود ندارد تا از فلسفه آن نام ببریم چراکه فلسفه عهده‌دار مباحث هستی‌شناسی است و آن‌گاه که متعلق معرفت در میان نباشد، معرفت‌شناسی معنا پیدا نمی‌کند.

وی درباره تهیه نظام مسائل هنر بیان کرد: حوزه هنر، اقیانوسی است که بشر امروز در هر لحظه با آن سر و کار دارد به طوری که هنر زندگی بشر را در خود غرق کرده است. آیت‌الله رشاد با اشاره به مقوله موضوع‌شناسی هنر و مصادیق آن عنوان کرد: برای پرسش از ذات هنر باید به ماهیت‌شناسی فلسفی و علمی آن پرداخت که این امر به علم و فلسفه هنر محول می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در روش‌شناسی هنر باید به اصول فقه معطوف به هنر و برش تطبیقی از دانش اصول با تعمیم خلأهای این دانش پرداخت.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به لزوم برگزاری کرسی‌های فقه هنر اشاره کرد و گفت: سئوال‌هایی از این قبیل که آیا هنر ارزش ذاتی دارد و اصل اولیه در هنر چیست، باید در این کرسی‌ها و مراکز تخصصی فلسفه هنر مطرح شود.

وی گفت: فلسفه مضاف به هر مقوله از علم، عهده‌دار بررسی علل اربعه آن است و برای شناخت خوب این موضوع و هویت آن باید به شناسایی این علل پرداخت.

آیت‌الله رشاد درباره چیستی هنر بیان کرد: برای ذات و جوهر و عنصر مشترک در هنر تعریف‌های گوناگونی ارائه شده و یکی از بهترین تعریف‌ها آفرینش ناشی از الهام دانستن هنر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی آفرینش از طریق الهام رحمانی صورت گیرد، هنر قدسی و سماوی خلق می‌شود و اگر این آفرینش با الهام شیطانی همراه باشد هنر نفسی و شهوی ظهور می‌یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا