نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه ویدئومتری پرتابل در کشور

دکتر آتا مشیدی که با همکاری مهندس سیروس عبدالله‌زاده بعد از سه سال تحقیق و با بومی‌سازی همه قسمت‌ها موفق به ساخت این دستگاه شده است، در مورد اهمیت دستگاه ساخته شده گفت: دستگاه ویدئومتری در واقع یک ربات اکتشافی کاملا ضد آب با قابلیت تحمل فشارهای بالای سیالات است که در مراحل پایانی ثبت اختراع و اخذ مجوز قرار دارد.

وی افزود: با کمک این دستگاه عمق چاه، چگونگی اتصال لوله‌ها، نحوه جوشکاری، تعیین سطح آب، تعیین موقعیت شیارها و میزان گرفتگی و انسداد آنها و میزان پوسیدگی و رسوب گذاری بر روی لوله جدار چاه قابل مشاهده است.

به گفته وی، با استفاده از این سیستم، عیوب احتمالی چاه‌های آب و فاضلاب به راحتی قابل تشخیص است و در صنایع کشاورزی، نفت و برای جلوگیری از مشکلات کم آبی در بسیاری از نقاط کشور که ممکن است با ترمیم به موقع چاه بهبود یابد، قابل استفاده است.

مشیدی درباره کارایی و قابلیت دیگر این دستگاه اظهار کرد: دستگاه ویدئومتری پرتابل قابلیت ضبط و ثبت، شناسایی و ارائه راهکار مناسب برای رفع عیب وضعیت چاه برای کاربر را دارد و امروزه به منظور جلوگیری از خطرات جانی برای افراد مقنی در چاه‌های خالی و عیب‌یابی چاه‌های پر از آب استفاده می‌شود. همچنین قابلیت ارزآوری داشته و به اکتشافات در سامانه GIS اداره آب و فاضلاب کمک می‌کند.

به گفته مشیدی، از جمله ویژگی‌های دیگر این دستگاه اکتشافات بررسی و عیب‌یابی چاه‌ها بویژه چاه‌های آب تا عمق 300 متری درون آب است و هدف از ساخت این دستگاه خودکفایی کشور از خرید دستگاه‌های بسیار گران‌قیمت و حجیم خارجی و تولید دستگاهی است که سبک و قابل حمل باشد.

به گزارش ایرنا، وی در پایان چهار مزیت انحصاری این دستگاه را حجم بسیار کم، وزن پایین، قابل کنترل بوسیله نرم‌افزار اندروید و قیمت مناسب آن نسبت به نمونه‌های خارجی، بدون کم شدن کیفیت آن دانست.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل