نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش هزینه‌های هوانوردی با فناوری‌های سازگار با محیط زیست

ناسا طی بیانیه‌ای اعلام کرد این فناوری‌های جدید که تحت پروژه هوانوردی سازگار با محیط زیست (ERA) تولید شده‌اند، می‌توانند مصرف سوخت هواپیما را تا نصف، آلودگی هوا را تا 75 درصد و آلودگی صوتی را تا یک هشتم سطوح کنونی کاهش دهند.

این امر با افزایش بهره‌وری و ارتقای موتور در کنار پیشرفت‌هایی در طراحی کلی هواپیما حاصل خواهد شد.

ماموریت ERA که در سال 2009 آغاز و در سال 2015 تکمیل شد، بررسی و ثبت امکان سنجی، منافع و خطر فنی مفاهیم خودروهای خلاق و همچنین فعال کردن فناوری‌هایی بود که تاثیر حمل و نقل هوایی را بر محیط زیست کاهش می‌دهند.

این پروژه بیش از 400 میلیون دلار کمک مالی از ناسا دریافت کرد و شرکای صنعتی از جمله بوئینگ و Pratt & Whitney نیز منابعی با ارزش حدود 250 میلیون دلار ارائه کردند.

برای مثال، ناسا در بخشی از این پروژه با شرکت بوئینگ جهت آزمایش یک پوشش محافظتی مشارکت کرد که این امر می‌تواند روی بالهای هواپیما برای کاهش چشمگیر کشش ایرودینامیکی ناشی از چسبیده شدن حشرات به بال به کار گرفته شود. یک ابداع دیگر می‌تواند وزن و کشش را با ادغام یک باله دم ماهی عمودی کوتاهتر توسط نازلهای هوای تعبیه شده کاهش داده و ثبات و کنترل جهت جریان هوای بیشتری را نسبت به طرحهای کنونی ارائه کند.

فناوری‌های دیگر شامل ابداع سیستمی است که به بال هواپیما اجازه می‌دهد تا فلپ‌های ایرودینامیکی را مستقر کنند که به هواپیما اجازه خواهد داد مسیر خود را بدون ایجاد شکاف در ساختار بال دستکاری کند. این امر تاثیری دوگانه در کاهش صدای هواپیما و افزایش بهره‌وری سوخت به دلیل کشش کاهش یافته خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، جایون شین، معاون ناسا در تحقیقات هوانوردی اظهار کرد: بر اساس مدلهای رایانه‌ای ما اگر این فناوری‌ها بتوانند وارد ناوگان هوانوردی شوند، تاثیر اقتصادی می‌تواند شامل 2550 میلیارد دلار صرفه‌جویی عملیاتی بین سالهای 2025 تا 2050 باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل