رعد برق در مناطق شهری بیش از روستایی است

تحقیقات جدید محققان دانشگاه ایلینوی شمالی (Northern Illinois University) ایالات متحده امریکا نشان می دهد که شهرهای بزرگ به ویژه آنهایی که در مناطق گرم و مرطوب قرار دارند ، شاهد رعد و برق های بیشتری نسبت به روستاها هستند .

دانشمندان دریافتند که میزان تولید رعد و برق در روزهای هفته به طور قابل توجهی از آخر هفته بیشتر است ، به نظر می رسد که سطح آلودگی صنعتی و میزان رفت و آمد ماشین ها نیز در افزایش تولید رعد و برق موثر است .

اثر حرارت در شهرهای جزیره ای خشک ، سطوحی مانند سقف ها و پیاده روها که میزان انرژی خورشیدی بیشتری را جذب می کنند ، نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته و پوشیده شده از درخت و مزارع کشاورزی و یا پوشیده شده از آب ، نقش تعیین کننده تری دارد .

به طور معمول یک شهر ممکن است دو تا سه رعد و برق در سال بیشتر از مناطق روستایی داشته باشد . این نخستین موضوعی  بود که در تفاوت های تولید رعد و برق در مناطق شهری و روستایی به آن توجه شد .

الکس هابرلی (Alex Haberlie) دانشجوی دکترای جغرافیا در مصاحبه مطبوعاتی دانشگاه ایلینوی شمالی در این رابطه تاکید کرد که برنامه ریزان شهری ، هواشناسان و شهروندانی که در شهرهای بزرگ و یا نزدیک آن زندگی می کنند ، باید نسبت به خطرات بیشتر این مناطق آگاه باشند . در این مناطق این تغییر ناگهانی هوا باعث ایجاد خطرات آب و هوایی همچون رعد و برق ، تگرگ ، بادهای شدید و سیل ناگهانی می شود که اغلب نسبت به آنها کم هشدار داده شده و یا هیچگونه اعلام خطری نشده است .

محققان با کمک داده ها و اطلاعات راداری ، نموداری از تولید رعد و برق در طول یک دوره هفده ساله از سال 1997 تا سال 2013 در منطقه ای از جنوب شرقی ایالات متحده امریکا که شامل آتلانتا نیز می شود را تهیه کردند . آنها معتقد هستند که به احتمال قوی نتایج این نمودار با شهرهای مشابه از نظر گرما و رطوبت همانند شهرهای نشویل (Nashville) و بیرمنگام (Birmingham) یکسان باشد .

در پژوهش های پیشین در سال 2012 که توسط یک تیم تحقیقاتی با همکاری پروفسور واکر اشلی (Walker Ashley) استاد هواشناسی دانشگاه شمال ایلینوی انجام شده بود، پژوهشگران دریافتند که شهرهای بزرگ جنوب شرقی ایالات متحده امریکا نسبت به دیگر شهرها ، در معرض خطر بیشتر نسبت به بارش باران های سنگین پس از رعد و برق های تابستانی قرار دارند .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره فصلنامه هواشناسی انجمن سلطنتی (Royal Meteorological Society) منتشر شده است .

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا