اتحاد فضائی بر علیه شهاب سنگ های تهدید کننده

بوریس شوتسوف مدیر موسسه ستاره شناسی آکادمی علوم روسیه در بیانیه ای رسمی خبر از همکاری مشترک سازمان فضائی روسیه و سازمان فضائی ناسا با هدف تاسیس و ساخت مرکز دفاع سیاره ای جدیدی خبر داد .

وی در این رابطه اظهار داشت : باید در سطح بین المللی و به طور جدی به موضوع اتحاد و همکاری مشترک با هدف مبارزه با تهدید هایی که از سوی فضا و دنیای ناشناخته و مبهم آن ، کره زمین را تهدید می کند ، پرداخته شود . به همین دلیل ما در نظر داریم همکاری های چند جانبه ای را با دانشمندان و متخصصان آمریکائی در این حوزه داشته باشیم . من پیشنهاد می کنم تمامی دانشمندان جهان که در این حوزه دارای مطالعاتی هستند ، به پروژه ما ملحق شوند .

هدف این پروژه شناسائی و مشاهده شهاب سنگ های آسمانی بوده و قادر است کلیه سنگ های سرگردان را که به سمت زمین حرکت می کنند و دارای ابعادی بیش از 50 متر هستند شناسائی کند . قدرت دید این مرکز مطالعاتی و رصد خانه به اندازه فاصله میان سیاره زمین و خورشید است .

مدیر موسسه ستاره شناسی آکادمی علوم روسیه در ادامه توضیحاتش با تاکید بر این موضوع که دانشمندان روسیه در پروژه بین المللی رصد شهاب سنگ ها و شناسائی مخاطرات آن ها در هنگام حضور در نزدیکی  کره زمین مشارکت دارند ، افزود : ماموریت گروه مشاوره و برنامه ریزی فضایی (CPAG)دارای اهمیتی بسیار زیاد است .

گفتنی است پیش از این اعلام شده بود موسسه ستاره شناسی آکادمی علوم  روسیه با همکاری و مشارکت شرکت پژوهشی Kometa در حال اجرای پروژه ای به منظور شناسائی و مشاهده شهاب سنگ های آسمانی است . این مرکز رصدی و مشاهده کننده قادر است کلیه سنگ های سرگردان و شهاب سنگ هائی را که به سمت زمین حرکت می کنند و دارای ابعادی بیش از 50 متر هستند شناسائی کند . قدرت دید این مرکز مطالعاتی و رصد خانه به اندازه فاصله میان سیاره زمین و خورشید است و از سوی دیگر این رصد خانه می تواند هر نوع شی دیگری را که دارای ابعاد بیش از ده متر باشد ، در نزدیکی مدار زمین شناسائی کرده و اخطار دهد . هدف از انجام این پروژه ، اجتناب از تکرار حادثه سقوط شهاب سنگ Chelyabinsk عنوان شده است .

بوریس شوتسوف  در ادامه سخنان خود  خاطر نشان ساخت که ما از اجرای این پروژه به عنوان یک پروژه ملی روسیه حمایت و دفاع می کنیم ولی این پروژه قابلیت پیوستن به پروژه مشاهده و رصد شهاب سنگ های جهانی را دارد که می تواند وجود هر نوع شهاب سنگی که احتمال ایجاد خطر برای زمین را دارد ، شناسائی کرده و اطلاع دهد . به همین دلیل ما از مراکز مهم تصمیم گیرنده روسیه در امور هوا و فضا از قبیل آژانس فضائی روسیه  و مرکز مطالعات فضائی ملی انتظار داریم که از این پروژه حمایت کافی را انجام دهند تا ما بتوانیم این مرکز با اهمیت را جهت شناسائی شهاب سنگ هائی که برای زمین خطر ایجاد می کنند را راه اندازی کرده و به بهره برداری برسانیم .

منبع : tass