نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی هوا، فرآیند یادگیری نوزادان را مختل می کند

دکتر نسترن خسروی در گفت و گو با سیناپرس افزود: وقتی نوزاد به دنیا می آید، فرآیند رشد سلول های مغزی او همچنان ادامه دارد. رشد این سلول های مغزی، به ویژه در دو سال اول زندگی نوزادان، بسیار حیاتی است.

وی تاکید کرد: آلاینده هایی که در هنگام آلودگی هوا، در محیط اطراف نوزاد وجود دارد، ممکن است روی مغز او اثر بگذارد و رشد سلول های مغزی نوزاد را دچار مشکل کند. همین مساله باعث می شود هوش، حافظه و فرآیند یادگیری نوزاد در ماه ها و حتی سال های بعدی زندگی او نیز با مشکل مواجه شود.

این فوق تخصص نوزادان اظهار داشت: در هنگام آلودگی هوا، میزان اکسیژن محیط کاهش می یابد. بنابراین وقتی محیط اطراف نوزاد، با کمبود اکسیژن مواجه است، عملکرد سلول های مغزی او نیز به مخاطره می افتد. به همین دلیل به والدین توصیه می شود که تاحدامکان، کودکان و به ویژه نوزادان را در روزهای آلوده به بیرون از منزل نبرند.

وی تصریح کرد: در زمان آلودگی هوا، نوزادان نارس در معرض خطر بیشتری هستند، چرا که ممکن است ریه این نوزادان، هنوز به رشد کافی نرسیده باشد. از طرف دیگر، این نوزادان مدتی را هم در بیمارستان بستری بوده اند. به همین دلیل، به نسبت نوزادان سالم، مراقبت بیشتری را می طلبند.

همچنین خسروی با تاکید بر اینکه سیستم دفاعی نوزادان بسیار ضعیف است، اظهار داشت: آلودگی هوا می تواند موجب بیماری های آلرژیک در نوزادان شود. به دلیل نبود اکسیژن کافی برای تنفس نوزادان در زمان آلودگی هوا، بروز مشکلات قلبی، ریوی و تنفسی برای این نوزادان دور از ذهن نیست و از طرف دیگر، بروز بیماری های پوستی اعم از خشکی پوست و ضایعات پوستی در این نوزادان نیز محتمل خواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: از آنجا که ویروس ها در هوای آلوده بیشتر رشد می کنند، ویروس سرماخوردگی و سرفه های ناشی از آن در بدن برخی کودکان، ماندگار می شود و بعدها نیز احتمال دارد اثرات وخیمی روی بدن آنها به جای بگذارد.

این متخصص تغذیه کودکان خاطرنشان کرد: همانطور که آلودگی هوا در بزرگسالان، سرفه، سوزش حلق و بینی و ریزش اشک را در پی دارد، قطعا آلودگی هوا در نوزادان هم تاثیرات این چنینی برجای خواهد گذاشت. حتی هوای آلوده می تواند موجب کاهش وزنگیری کودک شده و رشد جسمی او را به تعویق بیندازد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل