نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییر الگوریتم مطالعات دی ان ای

موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو در بیانیه ای رسمی اعلام کرد ، تیمی از پژوهشگران کشورهای ایالات متحده آمریکا ، آلمان و روسیه موفق به ارائه الگوریتم خودکار جدیدی برای برررسی فرآیند و پژوهش های ژنتیکی شده اند که از الگوریتم های پیشین کارآمدتر است .

حاشیه نویسی ژنوم ها و تعیین این موضوع که کدام مولکول دی ان ای خاص برای  ترکیب آر ان ای و پروتئین ها کاربرد دارند ، یکی از مهمترین بخش های حوزه بیوانفورماتیک است .

 در این بیانیه عنوان شده است که روش فوق الذکر جدید دارای تمامی مزایای روش های پیشین در بررسی و مطالعه آمارها و اطلاعات ژنومیک است .  در این الگوریتم که مبنای اولیه آن را دانشمندان روسی ارائه داده اند ؛ پژوهشگران قادر به بررسی دقیق این موضوع هستند که کدام مناطق دی ان ای دارای ژن بوده و کدام مناطق فاقد ژن هستند .در این الگوریتم همچنین تقسیمات مرتبط با کدهای ژنتیکی و مناطقی که فاقد این کدها هستند نیز شناسائی و مورد مطالعه قرار می کیرد .

گفتنی است این الگوریتم به طور رسمی از سوی دانشمندان تیم پژوهشی فوق در مجامع علمی معرفی شده و در شبکه جهانی اینترنت عرضه شده است و طی مدت زمانی کوتاه ، بیش از یک هزار و 500 مرکز پژوهشی و آزمایشگاهی مختلف در سراسر جهان این سیستم را دانلود کرده و مورد استفاده قرار داده اند .

برای نمونه ، زمان اجرائی بررسی BRAKER1 که یک پردازنده منفرد است ، در حدود هفده و نیم ساعت برای مطالعه و پیش بینی ژن های موجود در یک ژنوم با طول 120 مگابیس است . به گفته طراحان این الگوریتم ؛ برنامه فوق احتمالا در آینده سریع تر شده و با اضافه شدن قابلیت هایی مانند پردازش همزمان و موازی ، دارای کارائی بیشتری شود .

حاشیه نویسی ژنوم ها و تعیین این موضوع که کدام مولکول دی ان ای خاص برای  ترکیب آر ان ای و پروتئین ها کاربرد دارند ، یکی از مهمترین بخش های حوزه بیوانفورماتیک است .

لازم به توضیح است که بسیاری از تحقیقات و پژوهش ها به تمامی اطلاعات موجود در  دی ان ای  که طول آن در سلول های انسانی به دو متر می رسد ، نیازی ندارند و تنها بخش هایی از این اطلاعات مورد استفاده  دانشمندان قرار می گیرد .

دانشمندان پیش بینی می کنند در آینده ای نه چندان دور ، این اطلاعات برای تشخیص و درمان بیماری های مختلفی مانند بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان مورد استفاده قرار گیرد .  

منبع : tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل