نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاور اجتماعی وزیر نفت: برنامه اقدام حفاظت از پارک نایبند عسلویه اجرایی شد

سیدامیر طالبیان روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی با موضوع توسعه کیفیت زیست محیطی در حاشیه همایش حامیان محیط زیست افزود: پارک ساحلی دریایی نایبند در منطقه عسلویه قرار دارد و فعالیت های نهادهای مختلف حیات آن را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: وزارت نفت برای جلوگیری از تخریب پارک ساحلی نایبند، راهبردی را برای حفاظت از آن اتخاذ کرد که بر این اساس در قالب برگزاری یک کارگاه آموزشی، ذینفعان و افراد درگیر در این پارک را شناسایی کرده است.
طالبیان ادامه داد: پس از آن پارک زون بندی شد و وظیفه هر نهاد در هر زون مشخص شد، در واقع همان نهادهایی که موجب تخریب پارک شده بودند، موظف به احیا و حفاظت از آن شدند.
وی گفت: اکنون 20 نهاد شامل سازمان های دولتی، خصوصی و افراد بومی مسئولیت نگهداری از پارک نایبند را برعهده دارند و زمانی یک ساله برای اجرای این برنامه اقدام، درنظرگرفته شده است.
طالبیان افزود: قرار است در هر 6 ماه دستگاه های متولی برنامه های اجرایی خود را در نشستی به اشتراک بگذارند که امیدواریم با این اقدام آسیب های وارد شده به پارک تا حد امکان کاهش یابد.
به گفته وی، اجرای طرح اقدام حفاظت از پارک ساحلی نایبند از چهار ماه پیش آغاز شده است.
طالبیان گفت: وزارت نفت در کلانشهرها اقداماتی را برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است که از جمله آن می توان به تلاش برای ایجاد تغییر در فرمول تولید بنزین در پالایشگاه ها اشاره کرد تا سوختی سالم در کلانشهرها و به تدریج سراسر کشور توزیع شود.
وی تاکید کرد: بحث سوخت و خودرو ارتباط معناداری دارد به این صورت که اگر سوخت پاک تولید و توزیع شود اما خودرو استاندارد نباشد قطعا همدیگر را خنثی خواهند کرد؛ البته در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه استاندارد کردن خودرو و سوخت در کشور انجام شده است.
همایش یک روزه حامیان محیط زیست با رویکرد توسعه کیفیت زیست محیطی در سالن همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.
پارک ملی دریایی نایبند، از پارک های ملی جنوب ایران با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در استان بوشهر است که در سال ۱۳۸۲ در شورای عالی محیط زیست به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور ثبت شده است. 
نایبند از مجموعه باارزش و کم نظیر گیاهی و جانوری تشکیل شده و از مهمترین ویژگی های آن وجود سواحل متنوع حفره ای، ماسه ای، مرجانی و جنگلی است.
سواحل ماسه ای نایبند، محل تخم گذاری لاک پشت های بزرگ دریایی است و جنگل های متراکم آن محل مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزی در فصل زمستان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، پوشش گیاهی در پارک ملی دریایی نایبند بسیار متنوع است؛ از گیاهان این منطقه می توان کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، صبر زرد و انواع گیاهان شورپسند را نام برد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل