مساله ای به نام پیامک های انبوه

هر چند ارسال پیام های انبوه دارای مزایایی مانند اطلاع رسانی سریع و به موقع و حتی کاهش هزینه است، اما به دلیل استفاده نامناسب از آن به یک معضل تبدیل شده است.
هر روز تعدادی زیادی پبامک با محتوای مختلف از جمله پزشکی، اجتماعی و فرهنگی ارسال می شود که اغلب برای مشترکین مفید نیست و در برخی موارد زیان های مالی به همراه دارد. 
'نصرالله پژمان فر' عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: امروزه پیامک های انبوهی برای مخاطبین ارسال می شود که اغلب آنها مفید و موثر نیست و افراد روزانه با چندین پیامک این چنینی مواجه می شوند. ارسال پیامک های انبوه ضمن آسیب های اجتماعی و اخلاقی، آسیب مالی هم دارد و از جیب مردم مبالغی برداشت می شود.
پژمان فر با طرح این سوال که اساسا چه سازمانی باید محتوای پیامک های انبوه را ممیزی کند، گفت: وزارت ارتباطات متولی این کار را وزارت ارشاد می داند و وزارت ارشاد هم می گوید ما تکلیفی در این موضوع نداریم.
وی بیان کرد: نظارت بر محتوای رسانه ها در قالب مجموعه ای با عنوان شورای نظارت بر مطبوعات انجام می گیرد و اگر تخلف مشاهده شد، تذکر و یا برخورد می کند اما در فضای مجازی مشخص نیست چه سازمانی متولی نظارت است.

** رویکرد کشورهای دیگر در قبال ورود محصولات فناورانه 
کارشناسان فضای مجازی بر این عقیده هستند که لازم است پیش از ورود محصولات فناورانه از جمله پیامک های انبوه، ضوابط و مقررات قانونی برای استفاده مناسب و صحیح آن تدوین و ابلاغ شود تا هم شرکت های فعال و هم مردم دچار مشکل نشوند. 
یک کارشناس فضای مجازی گفت: تقریبا تمامی کشورهای دنیا اجازه ورود بدون ضابطه محصولات فناورانه را نمی دهند و به تناسب شرایط آن کشور، مقرراتی در این زمینه وضع می کنند.
روح الله مومن نسب اظهار کرد: این موضوع معمولا در کشور ما رخ نمی دهند و فناوری و محصولات فناورانه زودتر از قانونگذاری و بدون ضابطه وارد کشور می شوند که معمولا مشکلاتی را به بار می آورند. به عوان مثال، اینترنت سال 1371 وارد کشور شد و در سال 1388 قانون جرایم رایانه ای تصویب و ابلاغ شد و در این مدت طولانی مردم ما از اینترنت استفاده می کردند و هیچ قانونی در این زمینه حاکم نبود.
مومن نسب ادامه داد: در حال حاضر وضعیت پیامک نیز به همین روال است و سال های طولانی از این خدمت استفاده می شود، اما متولی مشخصی برای وضع ضوابط و مقررات در این زمینه وجود ندارد.
این کارشناس فضای مجازی اعلام کرد که در برخی از بخش ها هم کارهایی در زمینه پیامک انبوه صورت گرفته است اما به علت این که هم مجری و هم ناظر و مقررات گذار به صورت یکجا وزارت ارتباطات می باشد، سبب بروز مسائلی شده است.
وی بر لزوم نظارت دقیق بر محتوای پیامک های ارسالی تاکید کرد و با اشاره به این که اساسا هیچ ضابطه و مقرراتی در خصوص ارسال پیام با استفاده از نرم افزارهای گوشی های تلفن همراه همچون وایبر، واتس آپ، اینستاگرام، لاین و تلگرام وجود ندارد، یکی دیگر از مشکلات موجود را ضابطه نداشتن ارسال پیامک از خارج از کشور اعلام کرد و گفت: مسوولان باید مقررات قانونی برای این موضوع وضع کنند.

** ارسال پیامک های انبوه و ضرورت جلب موافقت مشترکین 
مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی گفت: ارسال پیامک های انبوه و تبلیغاتی نباید بدون اجازه دارندگان سیم کارت ها انجام گیرد که متاسفانه این کار صورت می گیرد.
مهدی صرامی اظهار کرد: اپراتورهای ارسال کننده پیامک های انبوه اعلام کردند که افرادی که تمایل به دریافت پیامک انبوه ندارند، موارد را ذکر کنند تا نسبت به قطع پیامک اقدام شود.
وی با اشاره به این که در حال حاضر برخی از خدمات از طریق پیامک های انبوه ارائه می شود، اظهار کرد: در صورت قطع پیامک های انبوه، برخی از فعالیت های این افراد مختل شده و آنها از دریافت برخی از خدمات محروم می شوند.
صرامی ادامه داد: شرایط به گونه ای است که دارندگان سیم کارت یا باید این سرویس را داشته و یا آن را قطع کند که این موضوع سبب نارضایتی مردم شده است. 
وی همچنین به تصویب آیین نامه توسعه و ساماندهی رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال اشاره کرد و گفت: به موجب این آیین نامه نظارت بر رسانه های پیام رسان که پیامک های انبوه و تبلغاتی نیز جزئی از آن هستند، به وزارت ارشاد سپرده شده است.
مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی اظهار کرد: قرار بود وزارت ارتباطات سامانه ای را برای نظارت بر محتوای پیامک های انبوه ایحاد کند تا وزارت ارشاد بتواند این کار را انجام دهد که به نظر می رسد این سامانه ایجاد نشده است.
وی گفت: امسال ضرب الاجلی تعیین شد تا اپراتورهای ارسال کننده پیامک انبوه، سامانه ای تعبیه کنند و براساس آن مشخص شود که چه شماره ای در اختیار اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای ارسال پیامک انبوه تبلغاتی قرار گیرد که این موضوع هنوز هم به نتیجه نرسیده است.
به گفته صرامی، قانون مناسبی برای تعیین صلاحیت و نظارت بر افرادی که به صورت انبوه اطلاعات مردم را جمع آوری می نمایند، وجود ندارد.

**وزارت ارتباطات و پیامک های انبوه 
این همه در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه ( 21 دی ماه ) در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور یافت و به سوالات نمایندگان در مورد وضعیت پیامک های انبوه پاسخ داد.
معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حضوص در گفت و گو با خبرنگار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پاسخ های مستند و فنی از سوی وزیر ارتباطات ارائه شد.
'مرتضی براری' در خصوص تشریح جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس و سوالات مطرح شده از وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، گفت: خلاصه سوال این بود که' چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایطی را فراهم نکرده است تا مشترکان تلفنی و شبکه های ارتباطی، قادر باشند تبلیغات دریافتی خود را به تفکیک ارسال کننده، فعال یا غیرفعال کنند و از اطلاع رسانی و تبلیغات مفید بهره مند شوند.'
براری گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فاز اول در راستای حمایت از حقوق مشترکین به منظور حذف پیامک های انبوه، مصوبات 133 و 147 در تاریخ 25 بهمن 90 و پنجم شهریور سال 91 را ارائه کرده است تا مشترکین بتوانند با ارسال کدهایی همه پیامک های تبلیغاتی خود را حذف کنند.
وی به فاز دوم فعالیت وزارت ارتباطات اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات در شهریور ماه امسال از اپراتورها خواست تا سامانه ای را طراحی کنند تا مشترکان بتوانند پیامک های تبلیغاتی را مدیریت کنند.
براری ادامه داد: در این راستا اپراتورها نیز اقدامات لازم را انجام داده اند و این سامانه در آینده ای نزدیک بهره برداری می شود. البته لازم به ذکر است که مشترکین با لحاظ کردن سرشماره پیامک های تبلیغاتی می توانند خودشان پیامک ها را مدیریت کنند.
براری به پاسخ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص قیمت پیامک ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: 'قیمت هر پیامک خدمات ارزش افزوده متناسب با نوع خدمت پیامک بین 35 تا 200 تومان است که به مخاطب نیز اعلام می شود'.
وی در خصوص سوال مطرح شده در مورد پیامک های مربوط به سرویس های ارزش افزوده از وزیر ارتباطات گفت: این گونه سرویس ها پس از اطلاع رسانی توسط اپراتور صرفاً به تقاضای خود مشترک فعال سازی می شود و با فعال سازی آن نیز در پایان هر پیامک درباره تداوم این سرویس نیز از مشترک سوال می شود.
به گزارش ایرنا، براری در خصوص سوال مطرح شده درباره نظارت بر محتوای پیامک ها، گفت: مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت محتوا و نظارت بر محتوا، بر عهده وزارت ارشاد است و کمیته ای زیرنظر وزیر ارشاد تشکیل شده که وزارت ارتباطات نیز عضو این کمیته است.
معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به منظور همکاری با وزارت ارشاد در خصوص تامین زیرساخت ها، وزارت ارتباطات همکاری لازم را در این زمینه داشته و زیرساخت ها و پهنای باند مورد نیاز، تامین شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا