نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشکیل کمیته‌های اخلاق پزشکی در تمام واحدهای مرتبط با آزمایشات انسانی

 حمیدرضا امین اسماعیلی ظهر امروز چهارشنبه در جمع معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی سراسر کشور با اشاره به ابلاغ مأموریت‌های جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: دو بند از مأموریت‌ها مربوط به پژوهش است که مدیریت، انتقال و توسعه فناوری را شامل می‌شود. همچنین ایجاد نهاد پژوهش و فناوری ملی برای اجرای طرح‌های کلان ملی پژوهشی در آنها دیده شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی برای تعیین نقشه راه پژوهشی جهاد دانشگاهی با توجه به مأموریت‌های ابلاغ شده، افزود: ما با عدم تعادل و توازن بین واحدهای جهاد دانشگاهی روبرو بودیم. برخی در حوزه مرزهای دانش گام برمی‌داشتند و برخی فعالیتهای شاخصی نداشتند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به تصویب تشکیل گروه‌های مطالعاتی در جهاد دانشگاهی سراسر کشور، گفت: پیشنهادات ارایه شده بررسی و بر طبق آن مجوزهایی صادر شد که گروه مطالعات شهری از واحد اصفهان، مطالعات اعتیاد از واحد علامه طباطبایی، آب و انرژی از واحد هرمزگان و فراورده‌های غذایی و دامی از واحد خراسان شمالی از جمله گروه‌های مطالعاتی مصوب شده‌اند.

امین اسماعیلی با بیان اینکه جهادهای دانشگاهی که تاکنون پیشنهاداتی برای گروه‌های مطالعاتی نداده‌اند و همچنین عملکرد واحدهای خود را اعلام نکرده‌اند باید تا قبل از سال جاری اطلاعات درخواست شده را به واحد مرکزی بفرستند، اضافه کرد: ما حمایتهای مالی و ساختاری از واحدهای جهاد دانشگاهی داریم . همچنین تأکید بر نیروی متخصص و حمایت از آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: نشست‌های ویژه‌ای در مورد استانهای در حال توسعه برگزار کردیم و سعی می‌کنیم اجلاس سالیانه این مناطق برگزار و موارد لازم بررسی شود. ارزیابی ساختارهای پژوهشی اعم از تشکیلاتی و عملکردی نیز از 100 گروه پژوهشی انجام شد که در این میان گروه‌های حوزه علوم پزشکی امتیازات بالاتری نسبت به سایر گروه‌ها کسب کردند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با گروه‌های ضعیف مذاکره شده که اگر رویه خود را تغییر نداده و از این شرایط بیرون نروند، مجوز آنها لغو می‌شود؛ این زیبنده یک نهاد نیست که دارای گروه پژوهشی باشد که هفت سال عملکرد ضعیف داشته و درنهایت مجوز آن لغو شود!

امین اسماعیلی با اشاره به اجرای آزمایشی ارزشیابی مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور اظهار کرد: متأسفانه بین یک سوم تا یک دوم مراکز متناسب با معیارها نیستند که باید رویه خود را تغییر داده و عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته اخلاق پزشکی جهاد دانشگاهی در دفتر مرکزی، اظهار کرد: این کمیته در سطح ملی، دانشگاهی و سازمانی فعالیت می‌کند. کمیته اخلاق پزشکی در پژوهشگاههای رویان و ابن سینا، پژوهشکده سرطان پستان و سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تشکیل شده و باید همه سازمانها و مراکزی که آزمایش‌ها و فعالیت‌هایی در حوزه انسانی و دامی دارند، این کمیته را تشکیل دهند و تا قبل از تشکیل آن باید پرونده‌های خود را به سازمان مرکزی ارجاع دهند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به ایجاد صندوق مشترک جهاد دانشگاهی با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، گفت: از 54 طرح ارسالی از واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور، 21 طرح به معاونت علم و فناوری ارسال شد که هفت طرح آن مورد تصویب قرار گرفت.

امین اسماعیلی افزود: امسال همه تعهدات خود را به واحدها و پژوهشکده‌ها به صورت کامل پرداخت کردیم و تنها در مورد چند وام دست نگه داشته‌ایم تا مسائل و مشکلات مربوطه را بررسی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری آموزش حرفه‌ای پژوهشگران، افزود: در سال جاری سه دوره از این آموزش‌ها برگزار شده است. در هفته پژوهش نیز به پژوهشگران توجه ویژه داشتیم و علاوه بر آن از مدیران و کارفرمایان نیز تقدیر کردیم. البته متأسفانه نزدیک به 20 واحد در سال جاری مراسم هفته پژوهش را برگزار کردند که امیدواریم در سالهای آتی استقبال بیشتری شود.

امین اسماعیلی با بیان اینکه با مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی برای افزایش دو برابری بودجه جهاد دانشگاهی هستیم، گفت: ساماندهی مراکز خدمات تخصصی، ارزیابی گروه‌ها و تصمیم گیری در مورد گروه‌های ضعیف و تجدید منابع صندوق مشترک با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از جمله برنامه‌های این معاونت است.

وی ادامه داد: تجدید ساختار صندوق تعاون که عملاً چند سالی است تعطیل شده را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به افزایش سهم پژوهش در دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: سهم پژوهش از 46 صدم درصد به یک درصد در بودجه امسال افزایش یافته که فرصت خوبی است و باید از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا ،وی گفت: پروژه یابی و فعال سازی بخش علوم انسانی، توسعه همکاری فناورانه با وزارت نفت و صنعت، معدن و تجارت، تعامل فعال با دولت و مجلس و توسعه هدفمند همکاریهای بین المللی از دیگر برنامه‌های آتی معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل