20 سال از نظام استاندارد دنیا عقب هستیم

دکتر جهانبخش سنجابی در نشست معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های منطقه پنج کشور که امروز 23 دی ماه به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه نظام استاندارد ایران 20 سال از دنیا عقب است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی پنج ساله این فاصله 20 ساله را جبران کنیم و پنج سال بعد به جایی برسیم که استاندارد دنیا امروز در آن قرار دارد.
 

وی دلیل این عقب بودن را تاخیر در تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کننده دانست و تاکید کرد: تصویب این قانون 22 سال در ایران طول کشید و کشورهای دیگر چندین سال زودتر این قانون را تصویب کرده بودند.

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور در ادامه با بیان اینکه اکنون پنج هزار کالا در ایران دارای استاندارد هستند، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم طی چند سال آینده این رقم را به 80 هزار کالا افزایش دهیم تا بتوانیم همه کالاهای تولید داخل را پوشش دهیم.

سنجابی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم هر سال، 7500 کالا را استاندارد کرده و نیز رقم قابل توجهی از کالاهای کشور را به استانداردهای بین‌المللی برسانیم.

به گفته این مسؤول، اخیرا آزمایشگاه استاندارد کشور در عرصه بین‌المللی هم اعتباربخشی شده، به گونه‌ای که هر آزمایشگاهی در کشور که مورد تایید آزمایشگاه مرکزی باشد در 32 کشور آسیا و اقیانوسیه مورد تایید خواهد بود.

وی در ادامه از توان علمی آزمایشگاه‌های استاندارد کشور هم یاد کرد و خواستار هم افزایی بین دانشگاه‌ها و نظام استاندارد در کشور شد.

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور در پایان از کلنگ‌زنی شعبه پژوهشگاه استاندارد در منطقه غرب کشور تا پایان امسال خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا