تنها 15 تا 20 درصد استادان دانشگاهها از طرحهای پژوهشی استقبال میکنند
وحید احمدی در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای منطقه پنج کشور که امروز 23 دی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اکنون آموزش و دانشگاههای کشور در مرحله گذار هستند تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری، پژوهش و تولید ثروت شوند و این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاستهای حوزه علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد.
وی با بیان این که این دوره تغییر و تحول باعث تغییر نگاه به دانشگاهها میشود، اظهار کرد: با این تغییر شاهد ورود دانشگاه به تصمیمسازیهای بزرگ کشور خواهیم بود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تغییرات دانشگاههای جهان هم اشاره و تاکید کرد: امروزه دیگر ماموریت دانشگاهها انتقال صرف مجموعه علوم از اساتید به دانشجو نیست، بلکه محوریت در حوزه پژوهش، فناوری و خصوصا ارتباط با صنعت است که دانشگاههای مهم دنیا به این سمت میروند.
به گفته وی، دانشگاههای ما هم باید به این سمت حرکت کنند، اما این حرکت به معنای غافل شدن از علوم پایه نیست.
احمدی با بیان اینکه دانشگاههای ما باید به سمت تربیت افراد کارآفرین بروند، تاکید کرد: برای این منظور باید ارتباط دانشگاه با بخش صنعت بیشتر شود.وی اظهار کرد: متاسفانه اکنون اشتغال پس از تحصیل در دانشگاههای ما بسیار پایین است و این در حالیست که دانشگاههای دنیا که به سمت ارتباط با صنعت رفتهاند امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و فارغ التحصیلان این دانشگاهها راحتتر جذب بازار کار میشوند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم.
احمدی گفت: موضوع مهم دیگر که به پژوهش محور شدن دانشگاهها کمک میکند، توجه به پژوهش در حوزه کارشناسی است، نه این که صرفا به تحصیلات تکمیلی بپردازیم.
وی با اشاره به جمعیت 4.8 میلیون نفری دانشجویان کشور، خاطرنشان کرد: از این جمعیت حدود چهار میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند و نباید از آنها غافل شویم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بر لزوم تغییر رویه اساتید دانشگاهها به عنوان اصل مهم دیگر هم تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاههای ما تاکید نمیشود که اساتید پروژه بیاورند و با همین روند و فقط با ارائه مقاله چند سال بدون دغدغه فعالیت میکنند و دانشجو میگیرند.
احمدی افزود: به دنبال ایجاد این فرهنگ در دانشگاهها هستیم که هر استادی که پروژه دارد بتواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیرد و دانشگاهها هم باید در این زمینه سختگیری کنند.وی با بیان اینکه باید به سمت ماموریتگرا کردن تحصیلات تکمیلی برویم، اظهار کرد: تا زمانیکه اساتید به شیوه اتوماتیک و بدون تلاش دانشجوی تحصیلات تکمیلی میگیرند شرایط همین است و اساتید ما احساس امنیت کاذب خواهند داشت.
احمدی تصریح کرد: این مر باعث کاهش استقبال اساتید دانشگاهها از طرحها شده و اکنون تنها 15 تا 20 درصد اساتید به گرفتن طرحهای پژوهشی روی میآورند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که باید این رقم را به 60 تا 70 درصد برسانیم، خاطرنشان کرد: اکنون از بخشهای مختلف مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت نفت و … برای دانشگاهها طرح داریم، اما از آن استقبال نمیشود.
احمدی گفت: موضوع دیگر که نباید از آن غافل شویم پذیرفتن و استفاده از طرحهای بینالمللی است که در این حوزه هم پتانسیل و امکانات خوبی داریم.وی به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که دانشگاهها میتوانند از آن برای پژوهش استفاده کنند.
به گفته وی، بر اساس این قانون اگر بخش صنعت برای حوزه پژوهش هزینه کند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد که دانشگاهها باید از این ایجاد انگیزهای که برای بخش صنعت شده استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: همچنین ما در حال پیگیری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم که دانشگاهها نتوانند ردیف 15 درصدی بودجه پژوهشی را تغییر دهند و معاونین پژوهشی هم باید در این بین مطالبهگر باشند.
No tags for this post.