آلودگی هوا تغییرات ژنتیکی به دنبال دارد

دکتر رویا کلیشادی افزود: عمده بار بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که با کنترل عوامل موثر برآن، می‌توان از بروز بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کرد.

مشاور سازمان جهانی بهداشت تشریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث بروز عوامل زمینه ای بیماری های غیرواگیر می‌شود و تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند که در بزرگسالی بروز می نماید.

 وی افزود: این تغییرات به شکل اکسیداسیون سلولی بروز کرده و بدن فرد را آماده هرگونه بیماری در سنین بزرگسالی می‌کند . همچنین این الودگی ها مقاومت انسولینی را نیز ایجاد یا تشدید می کند که این حالت بیماری های قلبی ،بیماری های قبل دیابت ، دیابت و در نهایت تغییرات در سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد.

رییس پژوهشکده تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: حال اگر فردی که در مقابل آلودگی ها قرار گرفته ،شیوه زندگی نامناسبی داشته و در معرض استرس،تغذیه نامناسب و کم تحرکی و عوامل دیگر قرار دارد ،می تواند به بیماری های مختلف مبتلا شود.

کلیشادی همچنین تخریب لایه داخلی رگ‌ها را از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر دانست و یادآور شد: آلودگی هوا اثرات مستقلی روی تخریب لایه‌های داخلی رگ‌ها نیز دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین واکنش متقابلی بین قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، شیوه زندگی و زمینه‌های ژنتیکی وجود دارد و هدف ما ایجاد حساسیت در افراد و آگاهی در این خصوص است که از دوره بارداری مادر تا دوران شیرخوارگی و کودکی،تماس با آلاینده ها و شیوه زندگی نامناسب می تواند مخرب باشد.

آلودگی های داخل منازل مانند انواع اسپری ها، نوع سوخت ،دود ،دخانیات و …مهمتر از آلودگی هوا است ومی تواند بدن را آماده بروز انواع بیماریها کند .

مشاور سازمان جهانی بهداشت عامل مهمتر از آلودگی هوا را آلودگی های داخل منزل دانست و گفت: آلودگی های داخل منازل مانند انواع اسپری ها، نوع سوخت ،دود ،دخانیات و …می تواند بدن را آماده بروز انواع بیماریها کند .

دکتر کلیشادی  همچنین افزود: مطالعات نشان داده است که استعمال دخانیات هرچند در بیرون منزل می‌تواند عوارض مخربی برای اطرافیان به خصوص زنان باردار وکودکان درسنین پایین داشته باشد. اما علائم بیماری در همان زمان خود را نشان نمی‌دهد بلکه در آینده نمود پیدا می‌کند و فرد را دچار بیماری می‌کند.

وی درباره تاثیر آلودگی هوا و تغییرات ژنتیکی، گفت: آلودگی هوا تغییرات ژنتیکی یا همان اپی‌ژنتیک را به دنبال خواهد داشت و قرار گرفتن در محیطی آلوده باعث جهش ژنتیکی شده و در نسل های بعد خود را نشان می‌دهد که به این مسئله تغییرات نسل به نسل می گویند.

رییس پژوهشکده تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها گفت: در مرحله اول مهمترین موضوع آگاهی دادن به خانواده ها برای کنترل آلودگی داخل منازل است، کم کردن تماس با آلاینده ها  وکاهش مصرف کاغذ می تواند از ایجاد زیرساخت ها باشد. همچنین عدم استعمال دخانیات و شیوه زندگی مناسب مثل تغذیه و ورزش می تواند در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر موثر باشد.

کلیشادی در پاسخ به اینکه آیا آلودگی هوا بر شیر مادر تاثیرات مخرب دارد یا خیر؟ گفت: در همه دنیا این مسئله که آلودگی هایی در شیر مادر وجود دارد، مطرح است اما اینکه این آلایندگی بیماری ایجاد می کند و این بیماری احتمالی تاچه حد است، مورد بحث است. همچنین طبق نظر سازمان جهانی بهداشت معیارهایی برای آلاینده بودن شیر مادر وجود دارد و در برخی کشورها نیز این آلودگی ها دیده شده است اما مطالعات در مورد انتقال بیماری های ممکنه از شیر مادر مشخض نیست. اما آنچه که مشخص است اینکه شیر مادر علی رغم آلاینده هایی که دارد از شیر خشک و دیگرشیرها بهتر باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا