نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بانک‌های غذایی: راه حلی پایدار برای مشکل گرسنگی

امنیت غذایی یکی از مواردی که همواره مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در حوزه توسعه پایدار انسانی بوده است. پایین بودن تولید محصولات کشاورزی و دامی در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته از یک سو و نیز بروز انواع رویدادهای غیرمترقبه نظیر خشکسالی و سیلاب از سویی دیگر سبب شده امنیت غذایی بسیاری از مناطق دنیا و حتی برخی کشورهای توسعه یافته به صورت جدی به خطر بیافتد. در این میان، بهره گیری از راهکارهای گوناگون می‌تواند تا از شدت مخاطرات ناشی از این موارد بکاهد.

یکی از پیشنهادات بسیار کاربردی برای این مساله، راه اندازی بانک‌های غذایی یا همان منابعی برای ذخیره راهبردی موادغذایی برای مدتی طولانی است.

بر اساس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، از هر 9 نفر دردنیا، یک نفر در دنیا دچار گرسنگی مزمن است.

بر اساس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، از هر 9 نفر دردنیا، یک نفر در دنیا دچار گرسنگی مزمن است. در عین حال، 1.3 میلیارد تن غذا (یک سوم از مجموع موادغذایی تولید شده برای مصارف انسانی) هر سال هدر می‌رود. هدف از بانک غذایی، کاهش این هدررفت و استفاده از آن برای تغذیه نیازمندان است.

شبکه جهانی بانک‌های غذایی مجموعه‌ای از 750 بانک غذایی در 34 کشور مختلف برای کاهش پسماندهای غذایی و رفع گرسنگی مردم این کشورها را تحت پوشش خود قرار داده است.

این شبکه جهانی، منابع، مدل‌های برنامه‌ای، آموزش و نیز منابع مالی رادر اختیار بانک‌های غذایی محلی، منطقه‌ای و ملی قرار می‌دهد.

یکی از اهداف شبکه بانک‌های غذایی، کمک به کشورها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. دو مورد از 17 هدف تعیین شده در این مجموعه، به مواد غذایی بستگی دارد. در واقع هدف دوم این مجموعه «به صفر رساندن گرسنگی» و هدف دوازده نیز «تولید و مصرف مسئولانه» است.

آمارها حاکی از آن است که عملکرد این بانک‌ها تاکنون تا حدی موفقیت آمیز بوده است. برای نمونه، بر اساس آماری که چند ماه پیش اعلام شد، ذخیره‌گاه موادغذایی هنگ کنگ که یکی از اعضای این شبکه جهانی است، 44324 وعده غذایی را در اختیار محلات محروم این کشور قرار داده است.

 

منبع: روزنامه کریستین ساینس مانیتور

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل