نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یکپارچه‌سازی داده‌های تحقیقاتی کشور در پژوهشکده انگور ملایر

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: ایجاد بانک اطلاعات جامع از متخصصان و تحقیقات کاربردی آنها و تجمیع و یکپارچه‌سازی داده‌های تحقیقاتی کل کشور یکی از اموری است که گروه‌های مختلف آموزشی در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به آن می‌پردازند.

دکتر حمید نوری، روز سه‌شنبه، 22 دی ماه در نشست مدیران و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی کشور در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، نقش انگور را در اقتصاد مقاومتی استراتژیک خواند و افزود: در شرایط اقتصادی امروز، تمرکز مالی بودجه‌های تحقیقاتی امری ضروری است و لازمه آن تمرکز اطلاعات تحقیقاتی و ایجاد بانک علمی است.

وی اظهار کرد: با بررسی آزمایشگاه‌های سراسر کشور و تعیین اهداف کاربردی و مورد نیاز بخش خصوصی و در نهایت تعیین اولویت‌ها، می‌توان منابع مالی را به دقت و به دور از تکرار به محققان برتر پژوهشکده‌های وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور اختصاص داد.

نوری ادامه داد: یکی از اهداف اصلی جلسه این است که یک بانک اطلاعاتی انسانی – تخصصی تشکیل شود تا بدانیم محققان در حال حاضر به چه تحقیقاتی می‌پردازند و برای آینده چه برنامه‌هایی دارند.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را خوب توصیف کرد و گفت: نیاز به تشکیل یک کمیته علمی متشکل از اساتید، متخصصان اجرایی – تحقیقاتی جهادکشاورزی و کشاورزان با تجربه احساس می‌شود که هر کار تحقیقاتی در کشور، در صورت صلاحدید و تائید این کمیته و کارگروه‌های تخصصی آن انجام پذیرد.

نوری بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها باید به صورت تخصصی موضوعات را با زمان‌بندی معین پیگیری کرده و به نتایج کاربردی برسانند. نواقص موجود باید رفع شوند و این همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و انجمن خشکبار ایران و بخش‌های خصوصی را می‌طلبد.

لزوم توجه به اقتصادی‌سازی باغات

رمضان رویین‌تن، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه ملایر هدف وزارت جهاد کشاورزی در بحث باغبانی را اصلاح باغات موجود، توسعه گلخانه‌ها و باغ‌ها در اراضی شیب‌دار دانست.

رویین‌تن گفت: اقتصادی‌سازی باغات یکی از مسائلی است که باید در رأس امور قرار گیرد و با توجه به هزینه‌ها و شرایط اقلیمی میزان تولید در واحد زمان را بالا ببریم و این نیازمند دانش است تا در چارچوب اقتصاد مقاوتی چهار ویژگی درون‌زا، دانش‌بنیان، مشارکت مردم و برون‌زا را داشته باشند.

وی افزود: طبق آمارهای به دست آمده اکنون حدود 290 هزار هکتار از سطح اراضی زیرکشت کشور انگور است و این محصول کاملا اقتصادی و استراتژیک از اولویت‌های باغبانی و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است. با توجه به ارزش این محصول، سطح زیرکشت و پتانسیل آن، تولید کنونی کافی نیست؛ اما پتانسیل‌هایی وجود دارد که باید به بهترین شکل ممکن از آنها بهره‌مند شد.

رویین‌تن بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مفیدترین کار را افزایش دانش فنی دانست و گفت: همیشه مشکل کم‌آبی نیست و در مواردی آبیاری بیش از حد لازم به باغات آسیب می‌رساند. اینجاست که نیاز به مدیریت تلفیقی نمایان می‌شود و هر اقدامی در باغ باید توسط مدیریت تلفیقی باغات صورت گیرد و اگر مدیریت تلفیقی باغات نباشد، نمی‌توان کاری از پیش برد.

غلامحسین تقوی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز گفت: شهرستان ملایر با توجه به جایگاهش در تولید انگور در کشور، 58 درصد تولید انگور را به خود اختصاص داده است.

تقوی مسائل و مشکلات انگور و کشمش شهرستان را مطرح کرد و افزود: در بحث تولید، روش‌های آبیاری به روش غرقابی صورت می‌گیرد و در مباحث داشت، نگهداری و فرآوری انگور و نیز در زمینه صنایع تبدیلی آن مشکلاتی وجود دارد و نیاز به استفاده از طرح‌های پژوهشی منسجم و هدفمند در این زمینه کاملا مشهود است.

به گزارش ایسنا، نشست مدیران و پژوهشگران وزارت جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی کشور با حضور مهندس رمضان رویین‌تن، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، دکتر نوری، سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، دکتر نجاتیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین، دکتر عبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تقوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با موضوع سازماندهی و همکاری پژوهشی در حوزه کاربردی و معرفی ارقام برتر مقاوم به سرما و بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور و ارقام پیشنهادی برای کشت دیم در اراضی شیب‌دار در دانشگاه ملایر برگزار شد

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل