نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه جدید محققان در باره جهش حیات در 600 میلیون سال قبل

 محققان معتقدند که این تصادف ژنتیکی دلیل جهش حیات از دنیای تک سلولی ها از جمله باکتری ها به دنیای چندسلولی ها بود. پروتئین ها وظیفه انجام تمام مسئولیت های حیاتی را در سلول های زنده بر عهده دارند و DNA، این پروتئین ها را برنامه ریزی می کند. 
در هنگام تقسیم سلولی، جهش های تصادفی در DNA رخ می دهد. با وجود این که اغلب این جهش ها برای ارگانیسم، مرگ آور هستند، گاهی یکی از این جهش ها موجب شکیل گیری ساختاری می شود که قابلیت های فوق العاده ای دارد. در این مورد، یک جهش در DNA موجب شد که موجودات تک سلولی با یکدیگر ترکیب شده و حیات چندسلولی را شکل دهند. 
محققان به منظور مطالعه این جهش ها، گروهی از موجودات میکروسکوپی اسفنج مانند موسوم به choanoflagellate را که نزدیک ترین موجودات تک سلولی زنده به حیوانات محسوب می شوند، مورد بررسی قرار دادند. این موجودات کوچک دریایی، برای شنا کردن دارای یک زایده شبیه به دم هستند و قادرند به صورت انفرادی یا در یک کلونی زندگی کنند. 
به گزارش ایرنا،محققان برای ردگیری تغییرات ژنتیکی منجر به تولید پروتئین لازم برای تغییر حیات تک سلولی به چندسلولی در طول زمان، از شیوه ای موسوم به ancestral protein reconstruction استفاده کردند. آن ها دریافتند جهشی که موجب شکل گیری دم در حیوانات شد، امکان سازگاری آن ها را با زندگی گروهی فراهم کرد. به نظر می رسد این گام مهمی در شکل گیری گونه های چندسلولی بوده است. نتایج کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل