نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای پروژه توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا در شهرداری تهران با همکاری جایکا

 ' کوهئی ساتو' روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: پروژه ' توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا در شهرداری تهران ' با هدف کلی افزایش ظرفیت شرکت کنترل کیفتیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا و مقابله با آلاینده های معمول و غیرمعمول برای رسیدن به توسعه سیاست های کنترل سلامت اجرا می شود.
وی اظهار کرد: تحلیل انتشار از منابع آلاینده، کنترل و مانتیور کردن کیفیت هوا، برآورد ساختار آلودگی ذرات معلق، توسعه و ارزیابی استراتژی های پیشگیری از آلودگی و اقدامات لازم برای آن از دیگر اهداف این پروژه است.
ساتو گفت: مطالعات اولیه این پروژه تا پایان سال 2012 انجام شد و اکنون در حال هماهنگی با شرکت کنترل کیفیت هوا برای اجرای آن هستیم و مدت این پروژه 4 سال است.
وی با بیان اینکه فعالیت جایکا از سال 1975 در ایران آغاز شد و فعالیت هایی نیز با شرکت کنترل کیفیت هوا در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است افزود: در این راستا مطالعه ای را در سالهای 1995 تا 1997 با نام ' مطالعه طرح جامع یکپارچه کنترل آلودگی هوا در تهران بزرگ ' انجام داد که بر این اساس یک سری تحقیق و تحلیل بر روی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در ایران انجام شد، همچنین آلودگی هوا در تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت منجر به تهیه یک طرح جامع در زمینه کاهش آلودگی هوا شد.
وی ادامه داد: این طرح شامل یک سری اقدامات برای کاهش آلودگی هوا در تهران مانند ایجاد یک سیستم مدیریت زیست محیطی در دولت و اقداماتی برای اندازه گیری میزان انتشار آلاینده ها از خودروها و منابع ثابت بود.
نماینده ارشد مقیم دفتر جایکا افزود: همچنین مطالعه دیگری در سالهای 2002 تا 2005 با نام ' مطالعه برای تقویت و بهبود مدیریت کیفیت هوا در تهران بزرگ ' انجام شد که نتیجه آن تهیه یک نقشه راه برای مدیریت کیفیت هوا بود که بیشتر بر استقرار یک سیستم کنترل زیست محیطی و ارتقای فعالیت سازمان های مرتبط با آلودگی هوا تمرکز داشت.
وی گفت: همچنین از سال 2002 تا 2006 یک کارشناس کنترل آلودگی از جایکا به سازمان محیط زیست فرستاده شد تا در اجرای این مطالعات همکاری و تحقیقات را راهنمایی و مدیریت کند تا نتایج به تهیه نقشه راه در زمینه کاهش آلودگی هوا منتنج شود.
ساتو اظهار کرد: آغاز فعالیت جایکا با ایران با اعزام مقامات ایرانی به ژاپن برای آموزش آغاز شد که بر این اساس تا سال 2014 حدود 3 هزار و 274 نفر از مقامات در این دوره های آموزشی شرکت کردند.
همچنین امیر حکمی استاد دانشگاه کارلتون در این همایش گفت: کاهش آلودگی هوا کار هزینه بر و زمان بری است به همین علت است که به هدف مطلوب خود نمی رسیم زیرا در ابتدا باید به صورت نقد و از جیب هزینه شود و برای نتیجه دادن منتظر بمانیم.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد یک تاکسی فرسوده در تهران سالانه 13 میلیون تومان و یک اتوبوس فرسوده بالای 20 سال 70 تا 80 میلیون تومان هزینه اجتماعی به بار می آورد از این رو مدیریت این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.
حکمی تاکید کرد: مشکل آلودگی هوا در تهران به اجرای برنامه های بزرگ مانند برقی کردن ناوگان حمل و نقل و عمومی، کنترل موتورسیکلت ها و رعایت استانداردهای یورو 4 دارد.
به گزارش ایرنا،چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا 22 و 23 دی ماه در سالن همایش های صدا و سیما برپا است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل