نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان بیماری های قلبی به کمک سلول های پوستی

مطالعات پیشین پزشکان نشان می دهد که معمولا بیماران قلبی پس از پشت سر گذاشتن یک حمله قلبی دارای مشکلات متعددی هستند و قلب انسان توانائی جایگزین کردن سلول های آسیب دیده در قلب بر اثر حمله قلبی را نداشته و وجود این سلول ها می تواند خطر بروز یک حمله شدیدتر را در پی داشته و یا بیمار ناگزیر به انجام یک عمل جراحی برای خارج کردن این سلول ها شود .

سلول های بنیادی پوستی  induced pluripotent stem (iPS) توانائی استفاده شدن در بافت قلب را داشته و نتایج بررسی ها نشان می دهد که سلول های قلبی ساخته شده از این نوع خاص از سلول های بنیادی ، قابلیت توسعه و کارائی بالائی در قلب دارند .

باید توجه داشت که این عمل جراحی بسیار دشوار بوده و در بسیاری از جراحی هایی که با هدف خارج کردن سلول های مرده از قلب انجام می شود ، پزشکان قادر به تخلیه کامل این سلول ها نبوده و در نتیجه روند بهبودی بیمار بسیار طولانی شده و نتیجه مطلوب درمانی نیز به دست نخواهد آمد . یکی از راه های جایگزین در این زمینه ، پیوند سلول های تازه به بافت آسیب دیده قلب است که این مساله نیز به دلیل بافت ویژه سلول های قلبی و کیفیت بسیار بالای آن ها ، مشکلات خاص خود را در پی دارد .

در حال حاضر و به طور معمول در روش های مختلف سلول درمانی ، از سلول های بنیادی برای پیوند به قلب استفاده شده  که این موضوع سبب ایجاد تفاوت در بافت های قدیمی و جدید سلول های قلبی می شود .

به تازگی تیمی از پژوهشگران دانشگاه کیوتو در کشور ژاپن اقدام به ابداع روشی جدید برای ترمیم سلول های آسیب دیده قلبی کرده اند . در همین زمینه دکتر شونسوکه فوناکوشی ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با روش مزبور اعلام کرد : در این روش از سلول های بالغ شده متعددی استفاده شده و آن ها را با هم ترکیب می کنیم . در این مطالعات ما از نوع ویژه ای از سلول های بنیادی با نام induced pluripotent stem (iPS) استفاده کردیم که از سلول های پوستی نشات می گیرند . این سلول ها توانائی استفاده شدن در بافت قلب را داشته و نتایج بررسی ها ما نشان می دهد که سلول های قلبی ساخته شده از این نوع خاص از سلول های بنیادی ، قابلیت توسعه و کارائی بالائی در قلب دارند .

گفتنی است در حال حاضر سلول های متعددی برای جایگزینی در قلب بیماران دارای عوارض قلبی ، معرفی و شناسائی شده اند اما کشف این مساله که کدام یک از آن ها دارای کارائی بیشتری بوده و شرایط بیماران را بهبود می بخشد ، اهمیتی دو چندان دارد . به نظر می رسد استفاده از این سلول های پوستی می تواند پاسخ مناسبی برای این معضل باشد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی یا Scientific Reports منتشر شده و در اختیار پزوهشگران قرار دارد . جهت مشاهده متن این پژوهش ، اینجا را کلیک کنید .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل