نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خزینه حمام های سنتی عامل انتقال بیماری های انگلی

یکی از معضلات شهری از دیرباز تا کنون ، بحث دفع فضولات و فاضلاب های شهری است . این موضوع به میزانی اهمیت دارد که در صورت عدم انجام این مهم ، احتمال بروز و همه گیر شدن انواع بیماری های خطرناک وجود دارد .

حمام های سنتی روم باستان که دارای خزینه های آب گرم بوده و آب این خزینه ها به ندرت عوض می شده است ، نقش مهمی در سرایت و گسترش بیماری های عفونی و انگل ها  داشتند .

به تازگی تیمی از پژوهشگران با مطالعه شواهد و مدارک باستان شناسانه اعلام کردند که شهرهای مختلف اروپائی که تحت تسلط امپراتوری روم قرار داشتند به دلیل نوع سیستم فاضلاب و تخلیه پسماندهای خانگی ، شاهد رشد و گسترش انواع انگل های روده ای و انگل های خارجی از قبیل شپش ها و کک بودند .

در همین زمینه پیرس میشل از پژوهشگران دانشگاه کمبریج ، اعلام کرد : تحقیقات جدید نشان می دهد که وجود دستشوئی های مناسب ، آب آشامیدنی بهداشتی و تخلیه و پاکسازی معابر شهری از فضولات انسانی می تواند خطر و احتمال بروز و شیوع بیماری های عفونی و انگل ها را به شدت کاهش دهد . ما می دانیم که در شهرهای امپراتوری روم باستان ، سیستم فاضلاب وجود داشته و قاعدتا این موضوع باید سبب کاسته شدن از آمار مبتلایان به بیماری های عفونی و میزبانان انواع انگل ها از قبیل کرم ها و انگل های موسوم به whipworm و roundworm باشد در حالی که شواهد نشان دهنده افزایش این انگل ها در شهرهای روم باستان است . سوالی که در این میان مطرح می شود ، این است که دلیل این موضوع چیست ؟

پیرس میشل و تیم مطالعاتی وی به بررسی این موضوع پرداخته و اعلام کردند  که احتمالا حمام های سنتی روم باستان که دارای خزینه های آب گرم بوده و آب این خزینه ها به ندرت عوض می شده است ، نقش مهمی در سرایت و گسترش بیماری های عفونی و انگل ها  داشتند .

موضوع دیگری که در این میان باید مد نظر قرار داد  این است که در شهرهای مختلف امپراتوری روم ، از مدفوع انسانی برای بارور سازی مزارع به عنوان یک کود طبیعی استفاده می شد که این موضوع نیز می تواند نقش مهمی در گسترش بیماری ها ایفا کند .

از سوی دیگر ، شواهد حاکی از علاقه مردم این تمدن به مصرف بخش هایی از بدن ماهی به صورت خام است که خود این موضوع نیز می تواند سبب افزایش همه گیر شدن انگل هایی مانند کرم کدو یا tapeworm در بین مردم باشد .

این پژوهشگر در خاتمه توضیحات خود این گونه نتیجه گیری می کند : اگر چه شهرهای امپراتوری روم باستان دارای سیستم فاضلاب مناسبی بودند ولی مجموعه عوامل ذکر شده سبب شده بود تا این سیستم کارائی نداشته و موضوع فوق بر سلامت مردم این امپراتوری بی تاثیر باشد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل