بررسی جمجه انسان منقرض شده در کنیا

به تازگی پژوهش های جدید با نگاهی دوباره و دقیق تر به بقایای یک جمجمه انسان باستانی که متعلق به 22 هزار سال پیش است ، آغاز شده و در حال اجرا است . این جمجمه در شهر نایروبی از کشور آفریقائی کنیا نگهداری می شود .

کارشناسان باستان شناسی و انسان شناسان موزه ملی کنیا National Museums of Kenya بر اساس اطلاعات به دست آمده از این بقایای استخوانی ، این نظریه را مطرح کرده اند که گونه های مختلف انسان شامل تنوع و شاخه بندی های بیشتری نسبت به آن چه تا کنون تصور می شد ، بوده و هنوز برخی از نژاد ها و شاخه های منقرض شده انسانی شناسائی نشده اند .

در همین زمینه کریستین تریون Christian Tryon پژوهشگر دانشگاه هاروارد که در موزه Peabody در حال پژوهش در حوزه انسان شناسی است در گفتگو با Live Science اعلام کرد : " این اسکلت شبیه هیچ کدام از داده های پیشین نیست و این موضوع نشان می دهد که گونه های انسانی از آن چه تا کنون تصور می شد ، تنوع بیشتری دارد . "

گفتنی است این جمجمه انسان باستانی در سال 1970 میلادی کشف شده و محل به دست آمدن آن نیز پناهگاه صخره ای Lukenya Hill بوده است . در ابتدا پژوهشگران گمان می بردند که این اسکلت به یکی از اجداد اولیه انسان مدرن امروزی تعلق دارد ولی بررسی های بعدی و اندازه گیری ابعاد و ساختار این جمجمه ، حاکی از تفاوت های متعددی بین این جمجمه و گونه های انسان مدرن هم دوره در اروپا و آفریقا بود . از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند که این جمجمه نسبت به انواع مشابه انسان های دوره خود از ضخامت بیشتری برخوردار است که برای این موضوع فرضیه هائی مانند : آسیب دیدگی جمجمه ، تغذیه و یا فعالیت های زیاد در دوران کودکی مطرح شده بود . در این سایت باستانی (پناهگاه صخره ای Lukenya Hill ) همچنین آثار و شواهدی از پوسته تخم شتر مرغ با قدمت 46 هزار سال و به همراه قطعاتی از ابزارهای سنگی نازک و ظریف به دست آمده است . از پوسته تخم شتر مرغ برای ساخت تزئینات مهره ای استفاده شده بود .