غافل از اینکه فراتر از یک تفریح صرف است و در این مورد هم مثل هر چیز دیگری سلیقه مخاطب، فایده یا ضرر این سرگرمی را تعیین میکند.
نقد به لذت از این هنر که کمرنگ شد، اتهامات اخلاقی میدان گرفت و برخی سیاستمداران غربی با ناآشنایی والدین نسلX که بین سرحد فناوری و سنت گرایی گیر افتاده بودند.
به سوءتعبیرهایی دامن زدند که زدودن آن تا همین چند سال گذشته و با اهمیت یافتن بازیهای رایانهای در مجامع علمی ممکن نبود.
تحقیقات سالهای اخیر بسیاری از گمانهها مبنی بر اثرات منفی بازیهای رایانهای را نقض کرده است.
خوشبختانه در کشور ما پیش از اینکه سوءتعبیرها مخرب شود، تحقیقات و تفکرات علمی و میانهرویها پا گرفت که امروزه اثرات آن را در بسیاری از تبلیغات آگاهیرسان مرتبط شاهد هستیم.
از آنجا که اهمیت زیادی برای فرهنگسازی و تمایز میان سره و ناسره قائلیم. براین اساس مصاحبه این هفته ما با آقای آذرآیین بهانهای شد تا از این پس در خلال گفتوگوهایی که با اهالی این صنعت در کشور انجام میدهیم، با بهره از نظرات آنها در حوزه مرتبط، بعضی از سوءتفاهمها را رفع کنیم.
در حال حاضر دیدی منفی نسبت به گیمنتها و فضاهای مجازی ایجاد شده است. آقای آذرآیین میان بازیهای انفرادی و بازیهای جمعی تمایز قائل شده و با تاکید بر اینکه گسستن پیوند فرد با اجتماع ممکن است در پی افراط در بازیهای انفرادی پدید بیاید.
انزوا در بازیهای تیمی و گروهی را رد کرده و آنها را فرصتی برای کسب مهارتهای اجتماعی و یافتن دوستان جدید، همچنین تقویت سطح هوشیاری، قدرت کلام، ذهن و مهارتهای دیداری و شنیداری میداند.
همچنین در رابطه با خطرات جوامع مجازی و احتمال ارتباط با دوستان ناباب نیز صحبتهایی ایراد شد که از نظر رئیس کمیته بازیهای رایانهای انجمن ورزشهای الکترونیک وزارت ورزش و جوانان، اگر شرایط را سبک سنگین کرده و رودررونشدن دیداری با افراد را مقابل رابطه نزدیک در بطن اجتماع قرار دهیم.
در نهایت بهسختی میتوان یکی را بدتر و خطرناکتر از دیگری دانست. شایان ذکر است تمام این موارد به هدایت و نظارت والدین برمیگردد.
برخی مسائل مانند اعتیاد به مواد مخدر را ساده میتوان با معیار سیاه و سفید سنجید، اما مواردی از قبیل انواع سرگرمیها حتی ورزش و تحصیل در طیف خاکستری قرار دارد و در صورت افراط و تفریط مخرب خواهند بود.
منبع:جام جم آنلاین (کلیک )
No tags for this post.