نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه ورزش مستلزم تفکر جدی در رابطه با مسائل علم و فناوری است

 'رضا قراخانلو' روز دوشنبه در نشست خبری ارائه عملکرد پژوهشگاه تربیت بدنی گفت: تعریف ورزش از نظر پژوهشگاه در سه حوزه صنعت، فرهنگسازی و یکی از حلقه های اساسی زنجیره سلامت تعریف می شود و پژوهشگاه نیز فعالیت های خود را با رویکرد مبتنی بر این سه اصل دنبال می کند.
وی در توضیح عملکردهای پژوهشگاه تربیت بدنی، به اجرای طرح های پژوهشی در هشت حوزه و اولویت بندی آنها اشاره کرد و گفت: در این زمینه 70 عنوان ریز طرح در هشت حوزه اصلی از جمله فعالیت بدنی ایرانیان، مهندسی و فناوری ورزش، ورزش توسعه پایدار کشور، مسئله صنعت ورزش، توسعه فرهنگی و اجتماعی در ورزش، توسعه ورزش بانوان، ورزش قهرمانی و حرفه ای انجام داده ایم و اکنون 41 طرح در این زمینه ها در دست اجرا داریم.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی مسئله تجاری سازی یافته ها را از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: امروزه با توجه به سیاست های کلان کشور باید تحقیقات مشتری داشته باشند و بتوانند نیاز نهادی را برآورده کنند.

***تعریف طرح کارآفرینی با رویکرد خصوصی سازی
قراخانلو به کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه ورزش اشاره کرد و گفت: سالانه شمار زیادی دانشجو در رشته تربیت بدنی فارغ التحصیل می شوند که مشکلات زیادی در زمینه اشتغال دارند .
وی ادامه داد: اکنون ما با همکاری ورزات کار در حال شناسایی مشاغلی هستیم که بتوانند در حوزه ورزشی جنبه رسمی پیدا کنند تا رویه اشتغال فارغ التحصیلان راحت تر شود. برای این منظور طرح کارآفرینی با رویکرد خصوصی سازی را تعریف کردیم و پژوهشگاه اعتباری را برای تحقق این طرح اختصاص داده است.

***برنامه ریزی برای ایجاد بستر ملی توسعه فناوری های ورزشی 
قراخانلو توسعه مهندسی و فناوری ورزش را از دیگر زمینه های فعالیت این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: این توسعه به معنای ساخت و ساز تجهیزات فراوان در حوزه ورزش است که عمده آنها از خارج از کشور وارد می شوند.
وی ادامه داد: پژوهشگاه با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال برنامه ریزی برای ایجاد بستر ملی توسعه فناوری های ورزشی است.

***برپایی نهمین همایس بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی 
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی بین المللی کردن فعالیت های پژوهشی ورزشی را از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه در تلاش است که فعالیت های بین المللی در حوزه ورزش را توسعه دهد و به دنبال این هستیم که ایرانیان متخصص در حوزه علوم ورزشی را که در خارج از کشور زندگی می کنند، سامان دهی کنیم.
قراخانلو اعزام 10 تا 13 نفر از دانشجویان علوم ورزشی به دانشگاه فلورانس در ایتالیا و بر پایی نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی در اسفند ماه را از فعالیت های این پژوهشگاه در زمینه توسعه بین المللی فعالیت های ورزشی عنوان کرد.
وی در پاره ای دیگر از سخنان خود به کارگروه های پژوهشگاه تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی همچنین دارای چند کارگروه از جمله کارگروه فوتبال، کارگروه سرطان و ورزش، کارگروه مغز سالم با ورزش است که با همکاری با کارشناسان و متخصصان مربوطه فعالیت های مستمری را در حوزه های تخصصی خود انجام می دهند.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: در کارگروه فوتبال قراردادی با سازمان لیگ حرفه ای فوتبال امضاء کردیم که براساس آن پژوهشگاه می تواند در رابطه با بررسی برای جذب مربیان خارجی و ضوابط علمی اقدامات عمل کند.
قراخانلو عنوان کرد که سازمان لیگ همچنین تقاضا کرده است که در نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی تمامی پژوهش ها در حوزه فوتبال گردآوری شود تا از دستاوردهای آنها استفاده کند.
به گفته وی، قرار است سازمان لیگ در نهمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی به بهترین تحقیقات در حوزه فوتبال جایزه دهد.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی همچنین به تفاهم نامه های مختلفی که این پژوهشگاه منعقد کرده است، اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه با سازمان های مختلفی از جمله سازمان بهزیستی، سازمان لیگ فوتبال، شهرداری تهران، پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش ، پاراالمپیک و چند فدراسیون دیگر تفاهمنامه امضاء کرده است.
قراخانلو در پاره ای دیگر از سخنان خود به موضوع افزایش مصرف مکمل ها و ماجراهای دوپینگ و خطرات و صدمات ناشی از مصرف مکمل ها و داروهای ناسالم اشاره کرد و گفت: تلاش هایی وجود دارد که استفاده از داروها و دم نوش های گیاهی در کشور افزایش یابد و در این زمینه سرمایه گذاری نیز شده است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که مصرف این گیاهان دارویی با ورزش همراه شود، تاثیر آنها افزایش می یابد.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی ادامه داد: این پژوهشگاه با همکاری با پژوهشکده گیاهان دارویی در حال تولید دم نوشی است که به لاغری کمک می کند و به زودی به بازار عرضه می شود.
قراخانلو گفت: این دم نوش از ترکیبی از گیاهان دارویی تماما ایرانی از جمله چای سبز، چای سیاه، شیرین بیان، زیره سبز و برگ سنا است.
وی افزود: مکانیسم عمل استفاده از این دم نوش به این صورت است که چربی های زیر جلدی را در خون آزاد می کند تا توسط گردش خون در اختیار عضلات قرار گیرد.
رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی همچنین با اشاره به این که تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل استفاده از وسایل غیر استاندارد ورزشی و یا انجام نادرست حرکات ورزشی دچار آسیب می شوند، گفت: طرحی را به صورت مشترک با وزارت آموزش و پروش برای پیشگیری از صدمات ورزشی در دانش آموزان در حال پیگیری هستند که 70 درصد هزینه آن را پژوهشگاه تربیت بدنی و 30 درصد مابقی را وزارت آموزش و پرورش می پردازد.
قراخانلو در زمینه نشر کتاب نیز عنوان کرد: 50 عنوان کتاب در سال 94 در این پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل