نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صنایع بسته‌بندی ایران نسبت به بازار جهانی ضعیف است

دکتر مجید یار احمدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت:هم اکنون پارک علم وفناوری لرستان 108 شرکت، 90 هسته تکنولوژیکی و 7 مرکز رشد دارد. این پارک تازه تاسیس بوده و عمر فعالیت آن به بیش از 4 سال نمی رسد. عمده این شرکت‌ها هرچند سابقه کاری و فعالیت دارند اما از نظر اقتصاد دانش بنیان، نو ظهور هستند. در این بین تنها 2 شرکت کشت و صنعت خرمان و داروسازی دکتر جهانگیر صادرات محور هستند؛این دو شرکت دانش بنیان نیزعمدتا درحوزه لوازم آرایشی و بهداشتی و تولید و ساخت گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

وی افزود: یکی از محصول های شرکت کشت و صنعت خرمان تولید داروهای گیاهی دنتول است؛ این دارو به عنوان قطره مسکن فوری درد دندان و ضد عفونی کننده دهان، مسکن فوری درد دندان و ضد عفونی کننده دهان، مهار التهاب و خونریزی لثه، جلوگیری از تشکیل پلاک های میکروبی دندان ها،جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بعـد از جرم گیری، درمان آفت دهانی و جلوگیری از عود مجدد آن، مهار بوی نامطبوع دندان‌های پوسیده استفاده می شود.

وی اظهار کرد: محصول دیگر این شرکت رکتول است؛ این دارو برای درمان بیماری بواسیر و شقاق، تسکین فوری درد، تسکین فوری علایم بیماری مانند درد و خارش، برطرف کردن عوارض بیماری التهاب و خونریزی، بهبودی کامل بیماری کمتر از چهار روز، تسهيل در دفع مدفوع، سهولت و بهداشـت در مصرف، مصرف بهينه و كنترل شده دارو کاربرد دارد.

رییس پارک علم وفناوری لرستان تصریح کرد: شرکت دکتر جهانگیر نیز تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون گیاهی ضد ریزش مو، شامپو تثبیت کننده رنگ مو، کرم گیاهی ترمیم کننده و ضد حساسیت، ماسک ضد آکنه صورت و… است.

یار احمدی رقم صادراتی پارک علم و فناوری لرستان را طی دو سال گذشته از فروش محصول های آرایش و بهداشتی و داروی گیاهی مبلغ یک میلیارد و 346 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این رقم صادراتی درسال گذشته پنجاه و هفت میلیون و 300 هزار ریال و از ابتدای امسال تاکنون 77 میلیون و 300 هزار ریال بوده است.

وی بیان کرد: امروزه یکی از چالش های مهم ورود محصول های دانش بنیان به بازارهای بین المللی همانند شرکت های صادراتی ما نداشتن صنایع بسته بندی مجهز و قابل رقابت است. اغلب شرکت های دانش بنیان محصول های خیلی خوبی تولید می کنند اما متاسفانه صنایع بسته بندی ما برای معرفی بهتر این محصول ها به بازارهای جهانی در همه زمینه ها بسیار ضعیف عمل می کند؛این صنایع از نظر کیفیت و رعایت شاخص های خوب تبلیغاتی ضعیف هستند.

وی ادامه داد: ما در فاز نخست تلاش می کنیم این شاخص ها را حداکثر در استان خودمان یا سایر استان ها قوت ببخشیم. پس از آن قصد داریم با گسترش بازاریابی مبتنی بر ارتباطات و شبکه های ارتباطی علمی و بین المللی به صورت تهاجمی شرایط رقابت پذیری این محصول ها را فراهم کنیم.

وی به برخی مشکل پارک های تازه تاسیسی مانند لرستان اشاره کرد و در این خصوص گفت: اقتصاد دانش بنیان یک اقتصاد خطر پذیر است. حمایت از طرح های خطر پذیر نیز نیازمند  توجه و حمایت ویژه دولت است بنابراین انتظار من از دولتمردان و حمایت های دولتی این است که حمایت بیشتری از طرح های خطر پذیر مبتنی بر فناوری  و همچنین واحدهای تحقیق و توسعه صنایع مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان انجام دهند.

یار احمدی  یادآور شد: طبق آمار وزارت کار باید برای ایجاد هر نفر اشتغال 400 میلیون تومان سرمایه گذاری شود. در حال حاضر 815 نفر فناور در پارک لرستان مشغول به فعالیت هستند در حالی که سال گذشته حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیر ساخت ها و حمایت از فعالیت فناوران 108 شرکت پارک علم و فناوری لرستان تنها 400 میلیون تومان بود.

رییس پارک علم وفناوری لرستان افزود: این رقم اصلا قابل توجیه نیست. ما باید با این مبلغ ضمن توسعه زیر ساخته ها از فناوران 108 شرکت مستقر در پارک علم و فناوری هم حمایت کنیم. این کار اصلا شدنی نیست؛ در حال حاضر کمتر از 5 درصد حمایت لازم از پارک علم و فناوری لرستان شده است.

وی اظهار کرد: زیر ساخت های پارک های بزرگی مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، خراسان و فارس در بهترین دوران اقتصادی و پارک تازه تاسیسی مانند لرستان در بدترین شرایط اقتصادی کشور تاسیس شده اند به همین دلیل کمتر توجهی به توسعه زیر ساخت‌های این پارک‌ها شده است. در چنین شرایطی نمی‌ توان انتظار داشت موفقیت فناوران این پارک تازه تاسیس(با کمترین زیرساخته‌ها) مانند پارک 20 ساله اصفهان( با همه آن زیر ساخت‌ها) چشمگیر باشد.هرچند به جرات می توانیم ثابت کنیم که تاکنون در بسیاری از زمینه ها موفق عمل کرده ایم.

وی در پایان گفت: هم اکنون اختصاص زمین مناسب و بودجه های عمرانی و تجهیزات لازم از مهمترین مشکل های زیر ساختی این پارک است. پارک های علم و فناوری باید فضای مناسب، تجهیزات آزمایشگاهی در اختیار شرکت‌های فناور و صاحب ایده قرار دهند. پس از آن با توجه به این تجهیزات، فضاها و زیر ساخت ها، ایده های این فناوران را توسعه و از کسب و کار این افراد حمایت کند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل