آغاز عصر جدید زمین شناسی در کره زمین

گروهی از دانشمندان بین المللی که با عنوان گروه کاری آنتروپوسن شناخته می شوند ، به تازگی موضوعی جدید را با عنوان آغاز عصر جدید زمین شناسی در کره زمین مطرح کرده اند . به گفته این افراد ، کره زمین بر اثر ورود مواد مصنوعی و جدیدی که از نیمه قرن بیستم استفاده از آن ها به شدت رایج شده ، وارد عصر جدیدی شده است .

کره زمین بر اثر ورود مواد مصنوعی و جدیدی که از نیمه قرن بیستم استفاده از آن ها به شدت رایج شده ، وارد عصر جدیدی شده است .

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده ، این مواد در لایه های مختلف زمین قابل مشاهده و بررسی بوده و نشانه های آن با نشانه های آخرین  دوره زمین شناسی ، یعنی دوره هولوسین که از حدود 11 هزار و 700 سال پیش آغاز شده و پس از دوره پلیستوسن قرار دارد ، کاملا متفاوت است .

در دوره زمین شناسی مشهور به هولوسین ، انسان به تدریج و رفته رفته شروع به یکجا نشینی کرده و روستا ها و شهرها را شکل داده و روز به روز این سکونتگاه ها توسعه یافت ….. طی این مرحله از دوران زمین شناسی ، تولید غذا افزایش یافته و انسان شروع به استفاده از منابع آب ، معادن و منابع انرژی کرد .

در نظریه و برنامه پیشنهادی گروه کاری آنتروپوسن مبنی بر آغاز دوره جدید زمین شناسی ، بر موضوعات مهمی مانند افزایش مصرف و سرعت بسیار زیاد تغییرات زیست محیطی در کره زمین الکید و  ادعا می شود این عامل به دلیل رشد سریع جمعیت انسان پدید آمده است .

در همین زمینه کولین واترز از پژوهشگران مرکز نقشه برداری و مطالعات زمین شناسی بریتانیا و از محققان دانشگاه لستر در انگلستان ، اعلام کرد : فعالیت های انسانی ، تاثیرات بسیار عمیقی بر محیط زیست داشته است . اما به تازگی این تاثیرات با سرعت بسیار زیادی افزایش یافته و در سراسر جهان شاهد گسترش و پخش شدن مواد و ترکیبات مختلفی هستیم که بر طبیعت تاثیر می گذارند . طی دهه های گذشته مواد مختلفی مانند آلومینیوم ، انواع رزین ها و چسب ها و مواد پلاستیکی به طور وسیع در کره زمین گسترده شده و تاثیرات منفی خود را بر محیط زیست گذاشته اند . سوخت های فسیلی و ترکیبات ناشی از احتراق آن ها نیز در سراسر اتمسفر پخش شده اند و از سوی دیگر ، آزمایش های اتمی متعددی که در سراسر جهان انجام شده است ، باعث بالا رفتن مواد رادیوکتیو   radionuclides در کره زمین شده است .

به باور این پژوهشگران ، مجموع عوامل فوق سبب شده است تا دوره جدیدی از زمین شناسی در کره زمین آغاز شده و باید اعلام کرد دوره هولوسین پایان یافته و ما در آستانه دورانی جدید از حیات کره زمین قرار داریم .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا