دشواری‌های ثبت علمی رکوردهای بین المللی

احتمالا نام رکوردهای جهانی گینس برایتان آشناست. این موسسه هر ساله به معرفی برترین رکوردهای جهان در حوزه‌های مختلف می‌پردازد که البته برخی از این رکوردها نیز در حوزه‌های مختلف دانش است.

کارشناسان این موسسه که همگی از فارغ التحصیلان رشته‌های گوناگون علوم هستند، وظیفه تعیین معیارها و نیز اندازه‌گیری دقیق رکوردهای اعلامی را بر عهده دارند. مجله نیوساینتیست در آخرین شماره سال 2015 خود به سراغ سام میسون (Sam Mison) (مدیر ارشد واحد اندازه‌گیری موسسه گینس) رفته و جزئیات کارش را از او جویا شده است.

اگر ممکن است کارهایی که هر روز به عنوان مدیر رکوردهای بین المللی گینس انجام می‌دهید را شرح دهید.

ما هر هفته حدود 1000 درخواست دریافت می‌کنیم و پاسخگویی به این درخواستها نیز بخشی از وظایف تیم من به شمار می‌رود. ما باید به بررسی دقیق ادعاها بپردازیم تا میزان درستی ادعای مطرح شده را تعیین کنیم. در این مرحله، بحث‌های نظری زیادی در مورد موضوعات عجیب و غریب بین اعضای تیم رد و بدل می‌شود.

منظورتان از موضوعات عجیب و غریب چیست؟

اجازه دهید مثالی بزنم! یکی از بحث‌هایی که اخیرا با همکارانم داشتیم، صحبت در مورد استانداردسازی نحوه ثبت رکورد برای بیشترین تعداد نیزه‌های گرفته شده از یک تفنگ نیزه پران در طی یک دقیقه در زیر آب بود.

یعنی واقعا در مورد چنین موضوعات غیر عادی هم صحبت می‌کنید؟

بله. خوب است بدانید بیشترین تعداد نیزه‌های گرفته شده از یک تفنگ نیزه پران در زیر آب در طی یک دقیقه به یک فرد استرالیایی که به واکنش‌های سریع معروف است تعلق دارد.

من معمولاً به عنوان مسئول فنی در این بحث‌ها مشارکت می‌کنم و می‌کوشم تا راه‌حلی برای اندازه‌گیری یک رویداد عجیب مثل این بیابم. ما باید یک سری از شرایط محیطی را برای ثبت هر رکورد تعیین کنیم. برای نمونه، در این مورد به خصوص، سرعت نیزه باید برای فرد متناسب (نه کم و نه زیاد) باشد و امکان سو استفاده ناشی از غیر شفاف بودن قوانین و مقررات نیز از بین برود.

از میان هزاران درخواستی که دریافت می‌کنید، چند تا از آنها وارد کتاب رکوردهای جهانی می‌شود؟

فقط بخش اندکی (یعنی 5 درصد آنها) می‌توانند به عنوان رکورد بین المللی ثبت شوند. گاهی اوقات نمی‌توانیم استانداردهایی مشخص برای یک رکورد تعیین کنیم و یا اینکه آن رکورد محدوده‌ای بسیار کوچک دارد. همچنین به افرادی که قصد ثبت نام برای معرفی رکورد خود را دارند توصیه می‌کنیم که از به کار بردن عبارتی نظیر «من در این کار اولین در دنیا اول هستم» خودداری کنند، زیرا همیشه دوست داریم رکوردهای مختلف شکسته شود و اول بودن به کسی تعلق نداشته باشد.

یکی از وظایف شما، دستیابی به ایده‌های جدید برای رکوردهاست. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

وقت من بیشتر برای جستجو در میان ژورنال‌های علمی می‌گذرد تا بتوانم مواردی که ارزش ثبت در مجموعه رکوردهای بین المللی دارند را بیابم. همچنین کارشناسان در حوزه‌های مختلف علم با ما تماس می‌گیرند و در مورد پشرفت‌های مختلف در آن حوزه ما را آگاه می‌سازند. برای نمونه، یکی از رکوردهایی که در ویرایش 2016 کتاب رکوردهای جهانی گینس منتشر شده، سریع‌ترین دوربین دو بعدی جهان است که اطلاعات مربوط به آن را از مجله علمی «نیچر» (Nature) به دست آوردیم. این دوربین می‌تواند هر ثانیه 100 میلیارد فریم تصویر را ذخیره کند.

به طور کلی، چه چیزی سبب می‌شود که عده ای به فکر شکستن رکورد جهان باشند؟

بسیاری از افراد به منظور شناساندن استعدادها و توانایی‌های خود این کار را انجام می‌دهند. همچنین شرکت‌ها نیز به منظور برجسته کردن قابلیت‌های محصولات خود به فکر این کار می‌افتند. این رویه امروزه به مراتب رایج‌تر از گذشته شده است. برای نمونه، یک شرکت کره‌ای تولید کننده لباس‌های ورزشی ویژه بر این باور بود که محکم‌ترین بندهای کفش جهان را تولید می‌کند. ما به بررسی میزان استحکام بندهای کفش چندین شرکت دیگر پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که آنها نیز چنین ادعایی را مطرح می‌کنند. وظیفه ما این است که نقش میانجی را در چنین ادعاهایی داشته باشیم. به همین دلیل یک سری معیار برای ارزیابی میزان استحکام بند کفش طراحی کردیم که البته بر اساس استانداردهای صنعتی ویژه ارزیابی مقاومت منسوجات بود.

آیا درست است که برخی افراد به خاطر مشهور شدن دوست دارند رکوردی را ثبت کنند؟

بله. البته این امر بیشتر به تیم‌هایی مربوط می‌شود که می‌خواهند پروژه‌ای را به انجام برسانند و برای نمونه می‌خواهند بزرگ‌ترین فرغون را درست کنند. گفتنی است بزرگ‌ترین فرغون دنیا ارتفاعی دو برابر یک اتوبوس دو طبقه دارد، اما به هیچ وجه دکوری نیست و کاملا کاربردی است. تیم سازنده بزرگ‌ترین فرغون دنیا، محصول خود را با یک تراکتور جابجا می‌کرد.

آیا بچه‌ها هم در رکوردهای بین المللی ثبت نام می‌کنند؟

در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد درخواست‌ها از سوی بچه‌ها در دوره‌ای که در تعطیلات مدرسه به سر می‌برند بوده‌ایم. تجربه خودم ثابت کرده است که بچه‌ها معمولا در تعیین اهداف و دنبال کردن آن از بزرگ‌ترها موفق‌تر هستند.

یکی از رکوردهایی که خودم از آن بسیار خوشم آمد، تُستری بود که نان دورن خود را به بیشترین ارتفاع ممکن پرتاب می‌کرد. این رکورد در اختیار متیو لوچی است که فکر می‌کنم در زمان ثبت این رکورد فقط 10 سال داشت. تستر باید بتواند نان درون خود را تُست کرده و البته آن را تا بالاترین میزان ممکن به بالا پرتاب کند. متیو توانست تستری بسازند که می‌توانست نان را به ارتفاع 4.5 متری پرتاب کند. او برای این کار یک موتور پرسرعت را برای نیرومندتر ساختن بخشی از تستر که نان را به بیرون می‌دهد افزود.

بی تردید این کودک در طی ساخت این وسیله، چیزهای بسیار زیادی را آموخت. با اینکه این وسیله چندان هم کاربردی نیست، اما درس‌های زیادی در زمینه الکترونیک و مکانیک با خود به همراه داشت.

آیا او نخستین فردی بود که این رکورد را بر جای گذاشت؟

خبر. یک مرد بریتانیایی رکورد قبلی را در اختیار داشت و میتو هم تصمیم گرفت که رکوردی بالاتر را به ثبت برساند.

آیا رکوردهایی وجود دارد که از نظر فیزیکی غیرقابل شکست باشند؟

هنوز رکوردهایی هستند که فکر می‌کنیم قابل شکستن نیستند و برای نمونه می‌توان به پارک موازی اشاره کرد. این کار با توجه به فاصله بین دو خودروی ایستاده منهای طول خودروی که استفاده می‌شود اندازه گیری می‌شود. هر گاه که این رکورد شکسته می‌شود، ما با خودمان می‌گوییم که دیگر امکان ندارد باز هم تکرار شود. در حال حاضر این رکورد 7.5 سانتی متر است. شرکت کننده با کشیدن ترمز دستی، در کنار خودروی مورد نظر پارک می‌کند. این رکوردها به صورت طبیعی به انتها نزدیک می‌شوند، اما همیشه افرادی هستند که آن را می‌شکنند.

چرا برخی افراد به فکر شکستن رکورد پارک موازی خودرو می‌افتند؟

در حال حاضر رقابتی بین دو دسته از کارآموزان رانندگی از انگلستان و چین برای ثبت بهترین رکورد در این زمینه در جریان است. آنها مدام می‌کوشند تا رکورد یکدیگر را بشکنند و به نظرم به نحوی به رقابت میان این دو تیم بستگی دارد.

چطور شد که از این کار سر درآوردید؟

من در دانشگاه فیزیک خواندم و چندین کار در حوزه فناوری اطلاعات نیز داشتم. یک روز به صورت اتفاقی به یک آگهی استخدام مبهم برخوردم که از افرادی که علاقه به پژوهش داشتند و می‌توانستند از موضوعات مختلف سر دربیاورند دعوت به همکاری می‌کرد. من هم درخواست شغلی دادم و سپس آنها نیز در تماس با من اعلام کردند که از موسسه رکوردهای بین المللی گینس هستند.

در کتاب رکوردهای گینس ویرایش سال 2016 کدام رکورد علمی برایتان جذاب‌تر بود؟

علاوه بر سریع‌ترین دوربین دو بعدی جهان، نخستین جسم سه بعدی پرینت شده در فضا را نیز داشتیم که در ایستگاه فضایی به انجام رسید. به نظر ما این رویداد بسیار حائز اهمیت بود، زیرا پرینت سه بعدی صنعتی است که به سرعت به پیش می‌رود.

 

مترجم: صالح سپهری فر

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا