نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فریب مغز برای کاهش مصرف غذا

 پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند وجود انگیزه های جانبی مانند هدایای کوچک ، اسباب بازی ، کارت های هدیه و مواردی از این دست می تواند تاثیری مشابه تحریک غدد بزاقی بر اثر دیدن یک ساندویچ  چیز برگر یا پیتزای پر از پنیر داشته باشد . در حقیقت ترکیب موارد فوق با رژیم غذائی در افراد چاق می تواند سبب کم شدن حجم غذای آن ها و مصرف کمتر کالری از طریق خوردن لقمه های کوچک تر شود .

ترکیب مشوق های جانبی مانند هدایای کوچک ، اسباب بازی ، کارت های هدیه و مواردی از این دست  با رژیم غذائی در افراد چاق می تواند سبب کم شدن حجم غذای آن ها و مصرف کمتر کالری از طریق خوردن لقمه های کوچک تر شود .

در این بررسی ها ، دانشمندان اقدام به آزمایش این مورد در بین افرادی از گروه های سنی مختلف شامل کودکان و بزرگسالان کرده و دریافتند زمانی که یک وعده غذای کامل در کنار مشوق های جانبی به یک فرد ارائه می شود ، میزان مصرف غذای وی در مقایسه با افرادی که این مشوق ها را دریافت نکرده اند ، نصف می شود .

مارتین ریمان از پژوهشگران شرکت کننده در این مطالعات و استادیار رشته بازاریابی در دانشگاه آریزونا  درباره مکانیزم و نحوه عملکرد این مشوق ها بر تصمیم گیری افراد برای مصرف غذا اعلام کرد : در این مطالعات ، ما به افراد شرکت کننده جوایزی در رده قیمتی 10 ، 50 و 100 دلاری ارائه کرده و دریافتیم که بخش عمده ای از توجه این افراد به جوایز ارائه شده تمرکز پیدا کرده و این موضوع در غذا خوردن آن ها تاثیر مستقیمی دارد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of the Association for Consumer Research منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش ، اینجا را کلیک کنید .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل