نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف چیرگی آب های گرم در سازند خانگیران

سازندها به عنوان مجموعه ای از لایه های مختلف سنگ های اصلی در چینه شناسی هستند و به همین دلیل نیز مطالعه آنها در علوم زمین شناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین منظور نیز به تازگی تحقیقاتی جدید و بومی در این زمینه انجام پذیرفته است که در این پژوهش به مطالعه روزن بران پلانكتونیك سازند خانگیران كه معرف آخرین نهشته های دریایی پهنه كپه داغ هستند، پرداخته شده است.

درصد فراوانی جنس های Catapsydrax و Parasubbotina و فراوانی بالای جنس Acarinina در سرتاسر این سازند نشان دهنده چیرگی آب های گرم و شرایط غذایی متوسط در این ناحیه بوده است.

پس از مطالعه بخشی از این سازند كه در دهانه ورودی ناودیس چهل كمان (باختر سرخس) رخنمون یافته، 32 گونه متعلق به 11 جنس از روزن بران پلانكتونیك شناسایی شد. با استفاده از روش های شناخته شده زون بندی روزن بران پلانكتونیك پالئوژن، 8 نوع زیست زون شناسایی شدند که بنا بر اعلام این تحقیق از E4 تا E11 طبقه بندی می شوند.

در پایان آشكوب های ایپرزین ـ لوتسین، توسط محققان برای این سازند معرفی شدند. بر پایه تحلیل آماری روزن بران پلانكتونیك سازند خانگیران، فراوانی معمول تا كم جنس Subbotina و حضور كمیاب تا نبود آن در نمونه های بالایی سازند، پایین بودن درصد فراوانی جنس های Catapsydrax و Parasubbotina و فراوانی بالای جنس Acarinina در سرتاسر این سازند نشان دهنده چیرگی آب های گرم و شرایط غذایی متوسط در این ناحیه بوده است.

منبع: محمد وحیدی نیا، مرضیه وحدتی راد، عباس صادقی، 1394. پراكندگی و تحلیل آماری روزن بران پلانكتونیك ائوسن در سازند خانگیران (برش دهانه ورودی ناودیس چهل كمان، باختر سرخس) و كاربرد دیرین بوم شناختی آنها، فصلنامه علوم زمین، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل