نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر تغییرات اقلیمی بر توان تولید برق در آینده

نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌های حرارتی که برای تولید انرژی به آب وابسته هستند، در مجموع حدود 98 درصد تولید برق دنیا را بر عهده دارند.

بر اساس مطالعه کیوان ریاحی و همکاران اتریشی‌اش، تغییرات دمای جهانی یا دسترس‌پذیری آب شیرین به دلیل تغییرات اقلیمی، می‌تواند بین سال‌های 2040 و 2069 منجر به کاهش ظرفیت تولید برق در بیش از دو سوم نیروگاه‌های برق دنیا شود.

به گفته ریاحی، مدیر برنامه انرژی در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی (IIASA)، نیروگاه‌های برق نه تنها موجب بروز تغییرات آب و هوایی می‌شوند، بلکه خود نیز می‌توانند تحت تاثیر این روند قرار گیرند.

ریاحی که یکی از رهبران ارشد این پروژه است، به بنیاد تامسون رویترز ادامه داد: به دلیل تغییرات اقلیمی، ارائه خدمات معتبر در این زمینه با هزینه‌های مقرون به صرفه به شدت دشوار است.

نیروگاه‌های برق آبی برای به حرکت‌ در آوردن توربین‌هایشان به آب وابسته هستند در حالی که نیروگاه‌های حرارتی از جمله مولد‌های مبتنی بر سوخت فسیلی و مولدهای هسته‌ای به آب شیرین برای خنک‌کردن سیستم‌هایشان نیاز دارند. در این میان، کشورها و شرکت‌ها باید برای واکنش‌نشان دادن به افت بالقوه منابع آبی، نیروگاه‌های برق خود را کارآمدتر کنند.

کیوان ریاحی گفت: شرکت‌ها باید برای کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی بر روی تولید برق، در فناوری‌های جدید از جمله تغییر از سیستم‌های خنک‌کننده نیازمند آب شیرین به سیستم‌های خنک‌کننده نیازمند هوا سرمایه‌گذاری کنند.

این نخستین مطالعه در نوع خود است که تاثیرات گرمایش جهانی بر روی تولید برق را بررسی کرده و بیان می دارد که این مشکل به ویژه در طول ماه‌های تابستان و دیگر بازه‌های زمانی مصرف بالای برق بحرانی خواهد شد.

بر اساس نتایج بدست‌آمده، 22 درصد نیروگاه‌های برق آبی احتمالا به طور ماهانه کاهش‌های شدید (بیش از 30 درصد) توانایی تولید برق را تجربه خواهند کرد و بیش از دو سوم نیروگاه‌های حرارتی نیز کاهش شدید ماهانه در زمینه تولید برق را تجربه خواهند کرد.

ایالات متحده، افریقای جنوبی، جنوب امریکای لاتین، جنوب و مرکز اروپا و جنوب استرالیا آسیب‌پذیرترین نواحی از لحاظ کاهش تولید برق خواهند بود.

این مطالعه داده‌های بیش از 24 هزار نیروگاه برق آبی و حدود 1500 نیروگاه حرارتی را در سراسر دنیا تحلیل کرد و گزارش نهایی در مجله Nature Climate Change منتشر شد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل