نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان با بخش های تولیدی متولی ندارد

محمداسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش و نتایجی که در اثر آن حاصل می شود در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به عنوان یک اصل اساسی، مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه در کشور ما افراد نخبه و پژوهشگر با صرف هزینه های مادی و معنوی زیاد، روی مباحث علمی کارهای بسیار مفید و ارزشمندی انجام داده اند و به یک سری اختراعات و ابداعات دست پیدا کردند که متاسفانه اکثر آنها عقیم مانده است. اگر ما بتوانیم ضمن استفاده از این تجربیات ارزشمند علمی در دانشگاه ها، نسبت به تجاری سازی آنها هم اقدام کنیم تا در بخش های مختلف صنعتی، خدمات و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند، در این صورت یک گام بسیار بزرگ در جهت توسعه اقتصادی و علمی کشور برداشته ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اینکه این همه به تعداد مقالات و ثبت اختراعاتمان غره شده ایم، موقعی نتیجه خواهد داد که به این موارد توجه داشته باشیم. غفلت از اینها باعث شده یک نوع سرخوردگی در بین نخبگان، اندیشمندان و محققان به وجود بیاید. آنچه مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند این است که از ظرفیت داخلی کشور و منبع غنی انسانی کارآمد و عالم و باانگیزه استفاده شود. اگرچه تاکنون اقداماتی انجام شده اما در حد انتظار مقام معظم رهبری و شان نظام جمهوری اسلامی و این ملت شریف نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور چه باید کرد؟ گفت: اول از همه می بایست شرکت های دانش بنیان را به عنوان یک واقعیت ارزشمند بپذیریم. یعنی نظام دانشگاهی ما، نظام اداری ما، دولت، بخش های مختلف تولیدی از جمله صنعت و کشاورزی این شرکت ها را به رسمیت بشناسند و بدانند برای موفقیت نیازمند همکاری با این شرکت ها هستند.

سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: من چندی پیش برای بازدید از یکی از شرکت های دانش بنیان رفته بودم و دیدم که پمپی را تولید کرده اند. اتفاقا دو هفته قبل از آن به عسلویه رفته بودم. دیدم یکی از پروژه های بسیار مهم در یکی از فازهای عسلویه تکمیل شده و تنها 2 پمپ کم دارد که به بهره برداری برسد. وقتی سوال کردم، گفتند که این پمپ ها را از آلمان وارد می کردند، شرکتی که اینها را می آورد به دلیل تحریم نتوانسته وارد کند. این پمپ ها همان پمپ هایی بود که در آن شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده بود. یعنی صنعت ما منتظر است که پمپ را از آلمان بیاورد در حالی که شرکت دانش بنیان ما آن را تولید کرده است. پس اگر دست این شرکت ها گرفته شود می توانند به سرعت پای کار بیایند و نیازهای داخلی را تامین کنند.

کسانی که متولی و پیگیر فعالیت شرکت های دانش بنیان هستند می بایست دارای اختیارات وسیعی باشند که بتوانند این حلقه های مفقوده را متصل کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری می گویند نگاه به درون، معنی آن همین است که ظرفیت های داخلی خودمان را بشناسیم. شرکت های دانش بنیان ما کارهای بزرگی انجام داده اند اما ناشناخته مانده اند. هنوز هیچ کس متولی ایجاد ارتباط بین این شرکت ها با بخش های تولیدی نیست. این عامل باعث شده که توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور به کندی اتفاق بیفتد. تا آنجاکه برخی از این شرکت ها به فکر توقف کار افتاده اند.

وی در پایان متذکر شد: به نظر می رسد کسانی که متولی و پیگیر فعالیت شرکت های دانش بنیان هستند می بایست دارای اختیارات وسیعی باشند که بتوانند این حلقه های مفقوده را متصل کنند و الّا نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل