نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایمپلنتی ویژه هشدار مصرف زیاد سدیم

حش چشایی ارتباط مستقیمی با سلامتی ما دارد. حس چشایی به ما کمک می‌کند تا متوجه فاسد بودن غذا و یا شوری و شیرینی بیش از حد آن بشویم. با این وجود، با افزایش سن، حش چشایی انسان نیز دچار ضعف شده و در نتیجه ممکن است تغذیه فرد سالمند به سمت ناسالمی پیش برود.

در این میان، یک تیم پژوهشی به فکر یافتن راهکاری برای کمک به افرادی که حس چشایی خود را تا حدی از دست داده اند افتادند. این تیم در نهایت موفق به طراحی دستگاهی شده که می‌تواند مصرف بالای سدیم (در قالب نمک خوراکی) را تشخیص داده و به کاربر هشدار دهد.

دکتر ریچارد کستانزو، استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده داشته برای نخستین بار به فکر پیاده سازی ایده شناسایی مصرف بالای نمک و اعلام آن به افراد دارای فشار خون بالا افتاد.

کستانزو چند سال پیش دستگاه کوچکی ساخت که می‌توانست در دهان یا داخل دندان قرار گرفته و سدیم مصرفی را شناسایی کند. او پس از مدتی به فکر همکاری با برخی پژوهشگران دیگر به منظور کاربردی‌تر ساختن این نوآوری افتاد و به کمک یک متخصص الکترونیک و حسگرهای زیستی موفق به طراحی دستگاهی ظریف‌تر برای این کار شد.

در این دستگاه جدید که بسیار زیر و سبک وزن بوده و همانند یک پوسته نازک است، می‌توان به راحتی میزان سدیم وارد شده به دهان را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه می‌تواند به صورت یک پوسته بر روی لایه کفی دندان مصنوعی قرار گیرد، بدون اینکه مشکلی برای فرد ایجاد کند.

این دستگاه پس از ارزیابی میزان غلظت یون‌های سدیم وارد شده، اطلاعات مربوط به آن را به یک گوشی هوشمند و یا یک سامانه پایشی دیگر ارسال می‌کند. به این ترتیب هر گاه میزان سدیم مصرفی به حداکثر مقدار مجاز روزانه رسید، دستگاه به کاربر هشدار می‌دهد.

این دستگاه فقط 200 نانومتر قطر داشته که 200 برابر نازک‌تر از قطر موی انسان است. تراشه پردازنده این دستگاه اطلاعات آنالوگ دریافتی را به اطلاعات دیجیتال بدل کرده و آن را به صورت بیسیم به گوشی هوشمند انتقال می‌دهد.

این پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوانند دستگاه مشابهی برای شناسایی مقدار قند مصرفی نیز بسازند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل