نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فقدان ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد ساکن عرض های جغرافیایی بالاتر و مناطق مجاور قطب ها به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار کمبود ویتامین دی شده و بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ها از جمله سرطان لوکمیا ( یک نوع سرطان خون ) قرار می گیرند.

افراد ساکن عرض های جغرافیایی بالاتر نسبت به مردمان مناطق استوایی حداقل دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان خون لوکمیا هستند .

سدریک گارلند ، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گوی ایالات متحده امریکا در رابطه با بررسی های انجام شده این تیم تحقیقاتی در این رابطه اظهار داشت : محققان از تجزیه و تحلیل داده های بروز بیماری سرطان خون لوکمیا در 172 کشور دریافتند که افراد ساکن عرض های جغرافیایی بالاتر نسبت به مردمان مناطق استوایی حداقل دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان خون از نوع  لوکمیا هستند . نتایج این تحلیل ها نشان می دهد که بیماری لوکمیا در سراسر جهان به جهت کمبود ویتامین دی که بیشتر در زمستان و در بخش های دور از خط استوا بوده ، ایجاد می شود .

بالاترین نرخ این بیماری در کشورهایی که به قطب نزدیک هستند مانند مناطق جنوبی استرالیا ، نیوزیلند، شیلی، ایرلند، کانادا و ایالات متحده امریکا دیده می شود و کشورهایی که نزدیک خط استوا هستند مانند بولیوی، ساموآ، ماداگاسکار و نیجریه کمترین نرخ ابتلا به این بیماری را دارند .

گارلند در رابطه با دلیل علمی این مساله می گوید : افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که دارای اشعه ماورای بنفش نور خورشید کمی است ، در معرض خطر سطح پایین متابولیت ویتامین دی در خون قرار دارند. این سطح پایین متابولیت ویتامین دی در خون خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان خون را افزایش می دهد. لازم به توضیح است ، وقتی که ویتامین دی اشعه ماورای بنفش نور خورشید بر روی پوست می تابد به وفور تولید می شود.

محققان میزان بروز بیماری سرطان خون را متناسب با سن افراد در 172 کشور مورد بررسی قرار دادند . این اطلاعات در مرکز آمار  آژانس بین المللی تحقیقات سرطان که زیر مجموعه سازمان بهداشت جهانی است، نگهداری می شود . آنها این داده ها را با داده های پوشش ابر از پروژه ماهواره ابر بین المللی و آب و هواشناسی مورد مقایسه قرار دادند . این پژوهشگران با مطالعه موارد فوق دریافتند زمانی که بدن انسان در معرض میزان کمی اشعه ماورای بنفش نور و نور خورشید قرار می گیرد ، مستعد ابتلا به سرطان خون خواهد شد .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله journal PLOS One به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. برای مشاهده متن کامل تحقیق مذکور اینجا را کلیک کنید. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل