نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان زیر سه سال هم میتوانند بخوانند!

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که کودکان نوپا ، آمادگی لازم را برای خواندن دارند. لازم به توضیح است که کودکان سه ساله به آسانی درک می کنند ، چگونه کلمات نوشته شده اند  و همچنین قادر به تشخیص تفاوت نوشته از یک نقاشی ساده بوده و این توانایی تشخیص می تواند به کودکان کمک کند تا برای خواندن و نوشتن آمادگی لازم را داشته باشند .

به نظر می رسد که کودکان در سال های اولیه زندگی خود  پیشرفت خوبی در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن دارند  و فقط ممکن است برای دست یابی به این مساله نیازمند توجه بیشتر باشند .

بیشتر کودکان، آموزش رسمی خود در خواندن و نوشتن را پس از 5 سالگی و زمانی که وارد مهد کودک می شوند ، آغاز می کنند اما یافته های جدید پژوهشگران  نشان می دهد که کودکان زیر سه سال می توانند مفاهیم زبان عمومی را درک کرده  و در آن پبشرفت داشته باشند.

ربکا تریمن از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ایالات متحده امریکا در رابطه با مهارت های کودکان می گوید : نتایج مطالعات ما نشان می دهد که کودکان از دوران اولیه کودکی از فواید اصلی نوشتن آگاه هستند . بر اساس نتایج به دست آمده ، به نظر می رسد که کودکان در سال های اولیه زندگی خود پیشرفت خوبی در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن دارند  و فقط ممکن است برای دست یابی به این مساله نیازمند توجه بیشتر باشند .

محققان این تیم پژوهشی ، مطالعات خود را بر پایه دو آزمایش بر روی 114 کودک در رده  سنی بین 3 تا 5 ساله که هنوز هیچگونه آموزش رسمی در خواندن یا نوشتن را دریافت نکرده بودند، آغاز کردند. در این آزمایش هدف این بود که  مشخص شود چگونه آنها می توانند تشخیص دهند که یک کلمه نوشته شده مانند سگ با تلفظ خاص سگ ، قابل مقایسه با یک نقاشی ساده از یک سگ است . البته این تصویر سگ می تواند عکسی از یک سگ ، یک توله سگ و یا حتی یک سگ خانگی با نامی ویژه باشد .

در نخستین آزمایش ، پژوهشگران کلمه نوشته شده سگ را برای کودکان ، سگ خواندند . محققان در ادامه آزمایش ها، با به کارگیری یک عروسک در نقش مربی کلمه نوشته شده سگ را توله سگ خوانند ، جالب است که بسیاری از کودکان این اشتباه را تشخیص داده و تصحیح کردند . در یک کار مشابه با نقاشی ها، کودکان بیشتر احتمال می دادند که این عروسک در استفاده برچسب های جایگزین درست عمل می کند.

نتایج متفاوت در شرایط نوشتن و نقاشی نشان داده است که کودکان حتی پیش از خواندن ، درک درستی از کلمه های نوشته شده برای یک واحد زبانی خاص دارند و می دانند که آن نوشته ها نقاشی نیست.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله رشد کودک (journal Child Developmen) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. برای مشاهده متن کامل  اینجا را کلیک کنید. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل