بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور استاندارد است

دکتر حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از گذشته پروژه‌هایی در زمینه اصلاح کیفیت بنزین‌ها به این پژوهشگاه ارجاع داده شده و در حال حاضر نیز در حوزه آزمایش بنزین‌های مصرفی فعال هستیم.

وی مطالعه بر روی سوخت‌های پاک و سبز را از جمله زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و با اشاره به این که در این حوزه مطالعاتی را اجرایی کردیم گفت: بر اساس سیاست‌های این پژوهشگاه پروژه‌هایی که متقاضی نداشته باشند اجرایی نخواهد شد ولی در حوزه تجزیه و تحلیل بنزین‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی ما همچنان ادامه دارد.

کاتوزیان ادامه داد: قبلا بنزین توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شد اما در حال حاضر پالایشگاه‌ها نیز در تولید بنزین فعال شده‌اند و محصولات پالایشگاه‌ها برای تست و آزمایش مرتبا به ما ارجاع داده می‌شود و ما نتایج را به دستگاه‌های نظارت کننده ارسال می‌کنیم.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت، یادآور شد: این نتایج به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارائه شده است.

وی با اشاره به نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته بر روی بنزین‌ داخلی، خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی‌های ما نشان داد که بنزین‌های تولید شده در پالایشگاه‌ها به استانداردهای یورو 4 نزدیکتر است.

کاتوزیان در عین حال با تاکید بر این که همه پالایشگاه‌های کشور قادر به تولید بنزین یورو 4 نیستند، افزود: بنزین با عدد اوکتان بالا که از آن به عنوان بنزین یورو 4 یاد می‌شود می‌تواند برای ارتقا کیفیت بنزین‌های دیگری که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آرومات بنزین‌هایی که در گذشته در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد بالا و خارج از استاندارد قابل مصرف بود ولی به دلیل شرایط سختی که کشور با آن مواجه بود،‌ وارد حوزه‌های مصرف شد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: اما بررسی‌ها بر روی نمونه بنزینی که در حال حاضر در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود نشان داد که این بنزین‌ها از استاندارد و کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر این که نمی‌توان گفت کیفیت این بنزین‌ها عالی است، گفت: نتایج این ارزیابی‌ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شد.

کاتوزیان همچنین اضافه کرد: پالایشگاه‌هایی که اقدام به تولید بنزین با عدد اکتان بیش از 92 کرده‌اند، کیفیت بالا و دارای استاندارد یورو 4 هستند.

به گفته رییس پژوهشگاه صنعت نفت، پالایشگاه اراک اقدام به تولید بنزین با کیفیت و استاندارد در کشور کرده است.

عدد اکتان (Octane Number) عددی قراردادی است که میزان بهسوزی یک سوخت را نشان می‌دهد. طبق قرارداد عدد اکتان برای ایزواکتان که بهترین سوخت است، برابر 100 و برای هپتان نرمال که بدترین سوخت است، برابر صفر انتخاب شده‌است.

یکی از ویژگی های مهم بنزین خودرو و هواپیما، عدد اکتان یا درجه آرام سوزی است. احتراق بنزین در موتور، باید طوری باشد که ایجاد ضربه نکند و آرام بسوزد، بنابراین دانستن عدد اکتان بنزین قبل از استفاده ضروری است. برای افزایش درجه اکتان (آرام سوزی)، از مواد افزودنی استفاده می‌شود.

بر اساس بررسی‌ها درجه اکتان بنزین معمولی 87، سوپر 94 و بنزین هواپیما بین 91 تا 145 است. هر چه عدد اکتان بالاتر باشد کیفیت سوخت افزایش می‌یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا