نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشورهای آفریقایی و آسیائی

سال میلادی گذشته همچنین سال تحولات مداوم در بخش انرژی بود و برای نخستین بار در تاریخ، نوعی هدف توسعه جهانی پایدار صرفا برای انرژی اتخاذ شده که دستیابی به انرژی دسترس‌پذیر، قابل‌اعتماد و مدرن برای همه نتیجه آن خواهد بود.

به منظور تحقق‌بخشیدن به این هدف و کاهش‌ دادن اثرات تغییرات اقلیمی، کشورهای بیشتری به منابع خورشیدی، باد، زمین گرمائی و منابع دیگر انرژی تجدیدپذیر روی آورده‌اند.

در این میان مراکش به سمت تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت خورشیدی خیز برداشته است. این کشور که یکی از کشورهای اصلی واردکننده انرژی به شمار می‌آید، در حال ساختن بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق خورشیدی متمرکز دنیا در لبه صحرای افریقاست.

با عملیاتی‌شدن کامل مجموعه برق Noor-Ouarzazate، این نیروگاه انرژی موردنیاز برای بیش از یک میلیون مراکشی را تامین خواهد کرد و وابستگی مراکش به سوخت‌های فسیلی را تا 2.5 میلیون تن نفت کاهش خواهد داد.

در بنگلادش نیز تعداد خانه‌هایی که با انرژی خورشیدی نیرودهی می‌شوند، در حال افزایش است و چنین موضوعی این کشور را به سریع‌ترین نرخ رشد انرژی خورشیدی رسانده است.

مراکش که یکی از کشورهای اصلی واردکننده انرژی به شمار می‌آید، در حال ساختن بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق خورشیدی متمرکز دنیا در لبه صحرای افریقاست.

حدود 3.5 میلیون منزل یا به عبارتی 18 میلیون بنگلادشی هم‌اکنون به یمن سیستم‌های خانه‌های خورشیدی از نعمت برق برخوردار هستند.این بدین معناست که علاوه بر کاهش‌دادن انتشارات کربن، چنین سیستم‌هایی به ایجاد اشتغال برای افراد بیشتری نیز کمک می‌کنند.

چین نیز در حال تبدیل‌کردن تعداد 800 مدرسه متوسطه و ابتدایی به مدارس خورشیدی است و با تکمیل‌شدن این پروژه، پشت‌بام‌های این مدارس با پنل خورشیدی دارای قابلیت 100 مگاوات برق پوشیده خواهد شد که نیروی برق این مدارس را تامین کرده و به پاک‌شدن هوا برای ساکنان محلی و همچنین آگاهی بیشتر افراد درباره محیط زیست کمک خواهد کرد.

چنین موضوعی همچنین در تلاش‌های چین برای دارابودن انرژی پاک و رسیدن به اهداف آب‌وهوایی این کشور کمک خواهد کرد.

تلاش‌های کشور مکزیک برای ارتقای برق‌رسانی‌ کارآمدتر منازل نیز به یک پروژه ملی تبدیل شده است. این کشور با توزیع تقریبا 23 میلیون لامپ حبابی صرفه‌جویی‌کننده در مصرف انرژی به طور مجانی، به اهداف کارآیی انرژي خود دست یافته است.

بیش از 5.5 میلیون خانواده مکزیکی هم‌اکنون از این لامپ‌ها استفاده می‌کنند و چنین موضوعی به این خانواده‌ها کمک کرده تا 18 درصد در قبض‌های برقشان صرفه‌جویی کرده و مانع از انتشار سالانه 1.4 میلیون تن دی‌اکسیدکربن در هوا شوند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، کشور تانزانیا هم پتانسیل بالایی در انرژی خورشید و بادی دارد و بر اساس این بررسی‌ها، این کشور دارای منابع خورشیدی معادل اسپانیاست و همچنین منابع بالقوه نیروی باد این کشور بیش از منابع انرژی باد ایالت کالیفرنیا در امریکاست.

صدها سیستم آبی روستایی در این کشور به زودی توسط انرژی خورشیدی نیرودهی خواهند شد و این موضوع جوامع کشاورزی را قادر خواهد ساخت که سیستم‌های آبی روستایی پاک را عملیاتی و حفظ کنند.

ترکیه نیز در سال‌های  اخیر به رشد قابل‌توجهی در انرژی‌های تجدیدپذیر دست یافته و از سال 2001، این کشور میزبان 16 هزار مگاوات منابع آبی، بادی، ژئوحرارتی و منابع تجدیدپذیر دیگر بوده است. امروزه، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیشتری در این زمینه صورت گرفته تا ترکیه بتواند فرآیند مدرنیزه‌کردن بخش انرژی خود را به پیش ببرد.

نتایج مشابهی در هند، کنیا و مغولستان و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر دنیا در حال بدست‌آمدن است و هم‌اکنون که توافق بر سر آب و هوا حاصل شده، وقت آن رسیده که کشورها اقدامات خود برای پایدارترکردن توسعه اقتصادی مبتنی بر انرژی پاک را افزایش دهند.

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل