گزارش ویدئوئی از نسل جدید روکش جاده ای

پژوهش ها نشان می دهند که آلودگی های صوتی جاده ها که یکی از مسائل مهم امروزه به حساب می آید، زیاد به صدای موتور ماشین ها مرتبط نیست . محققان معتقد هستند عامل اصلی این آلودگی های صوتی اصطکاک لاستیک ها با جاده است .

در دانمارک برای حل این مشکل ، شیوه ای آزمایشی را به کار برده اند که در آن صدای اصطکاک لاستیک ماشین ها را با جاده کاهش می دهد . در این آزمایش بخشی از جاده با ماده آزمایشی پوشانده شده و سپس ماشین ها از روی آن عبور می کنند .

لوک گوبرت (Luc Goubert) پژوهشگری از مرکز تحقیقات جاده ای بلژیک در این رابطه می گوید : علت اصلی سرو صدای جاده ها صدای اصطکاک لاستیک روی سطح جاده بوده و برای کاهش آن باید سطح جاده ها را بهینه سازی کرد . او در ادامه متذکر شد که سه پارامتر در امر کاهش آلودگی صوتی دخالت دارند که عبارت اند از : ماده ای که سطح جاده از آن ساخته شده ، میزان جذب آن و خاصیت ارتجاعی لاستیک . در واقع تاکنون به عامل خاصیت ارتجاعی در این مبحث توجه نشده بود .

ماده ای که سطح جاده با آن پوشش داده می شود و خاصیت ارتجاعی دارد توسط یکی از پروژه های پژوهشی اتحادیه اروپا ساخته شده است . با استفاده از این ماده می توان در حدود هشتاد و پنج درصد آلودگی صوتی ناشی از جاده ها را کاهش داد .

هانس بنتسن (Hans Bendtsen) از پژوهشگران صدای ترافیک جاده ای در این رابطه اعلام کرد که این ماده شدت صوت را حدود 8 دسی بل کاهش می دهد . او در ادامه می افزاید : در واقع این مقدار، میزان قابل توجهی به حساب می آید . لازه به ذکر است که اگر شما بخواهید با استفاده از سد صوتی میزان صدا را به همین مقدار کم کنید نیازمند سد صوتی به ارتفاع سه متر هستید .

این ماده در آزمایشگاه ساخته شده و از ویژگی های آن این است که آب باران را عبور داده در حالی که به میزان کافی موجب چسبندگی لاستیک با جاده می شود .

آنت نیدل (Annette Neidel) از دیگر متخصصان آزمایشگاه که در این پروژه همکاری داشته می گوید : این ماده از مخلوط لاستیک خرد شده خودروها ، گرانیت خرد شده و پولی یورتان (polyurethane) به دست می آید که با مخلوط این مواد ، ماده ای متخلخل و ارتجاعی ایجاد می شود که می توان سطح جاده ها را با آن پوشانده و باعث کاهش فوق العاده آلودگی های صوتی ناشی از اصطحکاک لاستیک خودروها با جاده شد .

در حقیقت استفاده از لاستیک های بازیافت شده برای پوشش جاده ای ایده جدید محسوب نمی شود و پیش از این نیز مطرح شده بود اما این ایده از مشکلات جدی در زمینه دوام و مقاومت آن برخوردار بوده و به طور کلی هزینه بر و گران است .

هانس بنتسن (Hans Bendtesen) در این رابطه توضیح می دهد که ما تلاش می کنیم تا ماده ای به وجود بیاوریم که آلودگی صوتی را به میزان زیاد  کاهش داده ، با دوام بوده ، قیمتی مناسب  داشته باشد و به مقدار کافی اصطکاک لاستیک و جاده را فراهم کند .

لازم به ذکر است که اصطکاک خوب نقش مهم و حیاتی در امنیت ترافیکی ایفا می کند و این چیزی است که در مواد جدید پوشش جاده ای سوئد (آسفالت) به آن توجه شده است . تحقیقات نشان می دهد که این ماده در زمستان بازده بهتری نسبت به آسفالت های معمولی دارد .

کارل سودرگرن (Carl Södergren) از مهندسان پژوهشگر توضیح می دهد که  ما مقدار اصطکاک را با این خودروی خاص که از یک چرخ پنجم برخوردار بوده ، اندازه می گیرم . وقتی دکمه را فشار دهم ، چرخ پایین آمده و در تماس با سطح قرار می گیرد و در آن لحظه من می توانم مقدار اصطکاک روی این جاده خاص را اندازه گیری کنم .

اولف ساندبرگ (Ulf Sandberg)، یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در رابطه با این مواد می گوید : این مواد جدید از پوشش معمولی سطح جاده ها گران تر است . اما ما فکر می کنیم این پوشش جاده ای می تواند جایگزین خوبی برای برپا کردن سدهای صوتی در کم کردن آلودگی صوتی محسوب شود . با توجه به این مساله که سد های صوتی بسیار هزینه بردار و گران هستند ، می توان به جای آن از این پوشش استفاده کرد .

پژوهشگران برای به دست آوردن میزان دوام و استقامت این ماده از شبیه سازی چرخ گردانی استفاده کردند که بتوانند سرعت از بین رفتن ماده و میزان تولید آلودگی را اندازه گیری کنند .

بیورن کالمن (Bjorn Kalman) ، از دیگر پژوهشگران این پروژه در رابطه با دوام و مقاومت این ماده توضیح می دهد که این سطح ارتجاعی و متخلخل به اندازه آسفالت معمولی با دوام است . با توجه به اندازه گیری آلودگی و گرد و غبار ایجاد شده در استفاده از این پوشش جاده ای و مقایسه آن با آسفالت معمولی ، به این نتیجه رسیده ایم که این ماده از آسفالت معمولی گردوغبار کمتری تولید می کند .

در مجموع پژوهش ها و آزمایش ها نشان می دهند که این ماده جدید آلودگی صوتی را کاهش می دهد ، قابل اطمینان بوده و باعث آلودگی محیط زیست نمی شود . محققان معتقد هستند که این عوامل باعث می شود تا به زودی این ماده در جاده های سراسر اروپا مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین سدهای صوتی شود .