پژوهش ها نشان می دهند که آلودگی های صوتی جاده ها که یکی از مسائل مهم امروزه به حساب می آید، زیاد به صدای موتور ماشین ها مرتبط نیست . محققان معتقد هستند عامل اصلی این آلودگی های صوتی اصطکاک لاستیک ها با جاده است .
در دانمارک برای حل این مشکل ، شیوه ای آزمایشی را به کار برده اند که در آن صدای اصطکاک لاستیک ماشین ها را با جاده کاهش می دهد . در این آزمایش بخشی از جاده با ماده آزمایشی پوشانده شده و سپس ماشین ها از روی آن عبور می کنند .
لوک گوبرت (Luc Goubert) پژوهشگری از مرکز تحقیقات جاده ای بلژیک در این رابطه می گوید : علت اصلی سرو صدای جاده ها صدای اصطکاک لاستیک روی سطح جاده بوده و برای کاهش آن باید سطح جاده ها را بهینه سازی کرد . او در ادامه متذکر شد که سه پارامتر در امر کاهش آلودگی صوتی دخالت دارند که عبارت اند از : ماده ای که سطح جاده از آن ساخته شده ، میزان جذب آن و خاصیت ارتجاعی لاستیک . در واقع تاکنون به عامل خاصیت ارتجاعی در این مبحث توجه نشده بود .
ماده ای که سطح جاده با آن پوشش داده می شود و خاصیت ارتجاعی دارد توسط یکی از پروژه های پژوهشی اتحادیه اروپا ساخته شده است . با استفاده از این ماده می توان در حدود هشتاد و پنج درصد آلودگی صوتی ناشی از جاده ها را کاهش داد .
هانس بنتسن (Hans Bendtsen) از پژوهشگران صدای ترافیک جاده ای در این رابطه اعلام کرد که این ماده شدت صوت را حدود 8 دسی بل کاهش می دهد . او در ادامه می افزاید : در واقع این مقدار، میزان قابل توجهی به حساب می آید . لازه به ذکر است که اگر شما بخواهید با استفاده از سد صوتی میزان صدا را به همین مقدار کم کنید نیازمند سد صوتی به ارتفاع سه متر هستید .
این ماده در آزمایشگاه ساخته شده و از ویژگی های آن این است که آب باران را عبور داده در حالی که به میزان کافی موجب چسبندگی لاستیک با جاده می شود .
آنت نیدل (Annette Neidel) از دیگر متخصصان آزمایشگاه که در این پروژه همکاری داشته می گوید : این ماده از مخلوط لاستیک خرد شده خودروها ، گرانیت خرد شده و پولی یورتان (polyurethane) به دست می آید که با مخلوط این مواد ، ماده ای متخلخل و ارتجاعی ایجاد می شود که می توان سطح جاده ها را با آن پوشانده و باعث کاهش فوق العاده آلودگی های صوتی ناشی از اصطحکاک لاستیک خودروها با جاده شد .
در حقیقت استفاده از لاستیک های بازیافت شده برای پوشش جاده ای ایده جدید محسوب نمی شود و پیش از این نیز مطرح شده بود اما این ایده از مشکلات جدی در زمینه دوام و مقاومت آن برخوردار بوده و به طور کلی هزینه بر و گران است .
هانس بنتسن (Hans Bendtesen) در این رابطه توضیح می دهد که ما تلاش می کنیم تا ماده ای به وجود بیاوریم که آلودگی صوتی را به میزان زیاد کاهش داده ، با دوام بوده ، قیمتی مناسب داشته باشد و به مقدار کافی اصطکاک لاستیک و جاده را فراهم کند .
لازم به ذکر است که اصطکاک خوب نقش مهم و حیاتی در امنیت ترافیکی ایفا می کند و این چیزی است که در مواد جدید پوشش جاده ای سوئد (آسفالت) به آن توجه شده است . تحقیقات نشان می دهد که این ماده در زمستان بازده بهتری نسبت به آسفالت های معمولی دارد .
کارل سودرگرن (Carl Södergren) از مهندسان پژوهشگر توضیح می دهد که ما مقدار اصطکاک را با این خودروی خاص که از یک چرخ پنجم برخوردار بوده ، اندازه می گیرم . وقتی دکمه را فشار دهم ، چرخ پایین آمده و در تماس با سطح قرار می گیرد و در آن لحظه من می توانم مقدار اصطکاک روی این جاده خاص را اندازه گیری کنم .
اولف ساندبرگ (Ulf Sandberg)، یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در رابطه با این مواد می گوید : این مواد جدید از پوشش معمولی سطح جاده ها گران تر است . اما ما فکر می کنیم این پوشش جاده ای می تواند جایگزین خوبی برای برپا کردن سدهای صوتی در کم کردن آلودگی صوتی محسوب شود . با توجه به این مساله که سد های صوتی بسیار هزینه بردار و گران هستند ، می توان به جای آن از این پوشش استفاده کرد .
پژوهشگران برای به دست آوردن میزان دوام و استقامت این ماده از شبیه سازی چرخ گردانی استفاده کردند که بتوانند سرعت از بین رفتن ماده و میزان تولید آلودگی را اندازه گیری کنند .
بیورن کالمن (Bjorn Kalman) ، از دیگر پژوهشگران این پروژه در رابطه با دوام و مقاومت این ماده توضیح می دهد که این سطح ارتجاعی و متخلخل به اندازه آسفالت معمولی با دوام است . با توجه به اندازه گیری آلودگی و گرد و غبار ایجاد شده در استفاده از این پوشش جاده ای و مقایسه آن با آسفالت معمولی ، به این نتیجه رسیده ایم که این ماده از آسفالت معمولی گردوغبار کمتری تولید می کند .
در مجموع پژوهش ها و آزمایش ها نشان می دهند که این ماده جدید آلودگی صوتی را کاهش می دهد ، قابل اطمینان بوده و باعث آلودگی محیط زیست نمی شود . محققان معتقد هستند که این عوامل باعث می شود تا به زودی این ماده در جاده های سراسر اروپا مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین سدهای صوتی شود .
No tags for this post.