نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلسکوپ فضایی کپلر دوباره زنده شد

تلسکوپ فضایی کپلر از دو سال پیش و به دلیل بروز نقص فنی در سیستم چرخ های گردشی آن عملا از فاز سرویس دهی به دانشمندان در شناسایی اجرام فضایی دوردست خارج شده بود. اما اکنون و در نشست اخیر جامعه اخترشناسی آمریکا موسوم به AAS اعلام شد که این چشم تیزبین فضایی بار دیگر به مدار سرویس دهی برگشته است.

این تلسکوپ فضایی از زمان آغاز فاز دوم مأموریتش که با نام K2 شناخته می شود حدود 100 سیاره بیگانه را شناسایی کرده است.

این تلسکوپ که با بودجه قابل توجه 600 میلیون دلار ساخته شده در ماه مارس سال 2009 به فضا پرتاب شد. مأموریت این تلسکوپ فضایی بررسی شکل گیری سیارات شبیه زمین در کهکشان راه شیری است.

این تلسکوپ همواره عملکرد درخشانی داشته و تاکنون موفق به کشف بیش از یکهزار سیاره شده است که این رقم بیش از نیمی از کل سیارات کشف شده تا این لحظه را تشکیل می دهد. از این نظر می توان گفت تلسکوپ فضایی کپلر خدمات قابل توجهی به توسعه دانش اخترشناسی ارایه کرده است.

مأموریت این تلسکوپ فضایی بررسی شکل گیری سیارات شبیه زمین در کهکشان راه شیری است.

این تلسکوپ با روشی موسوم به «روش عبوری» سیاراتی را که از مقابل ستاره شان عبور می کند را شناسایی می کند. این تکنیک چشمگیر همواره به عنوان روش منحصربفرد کپلر در کشف سیارات بیگانه شناخته می شود که البته در ماه مه سال 2013 به دلیل بروز نقص فنی در ساختار این تلسکوپ متوقف شد و حالا ناسا خبر از بازگشت دوباره آن به روند سرویس دهی خبر داده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل