نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اساسی‌ترین راهکارهای دستیابی به دستاوردهای بزرگ

برای مثال بارز و مهم کنسرسیوم در پروژه­‌های فضایی، می­‌توان به برنامه آپولو یا برنامه سفر به ماه، اشاره کرد. در آن زمان ایالات متحده با تشکیل کنسرسیوم بین چهار شرکت بزرگ بوئینگ، راکت­‌داین، مک­دانل داگلاس و نورث آمریکن برنامه سفر به ماه را اجرا کرد. از این دست نمونه­‌ها در تاریخچه فعالیت­‌های فضایی کشورهای پیشرو به وفور یافت می­‌شود که در برخی از این کنسرسیوم‌­ها چند کشور مختلف یک برنامه واحد را دنبال می‌کردند. همانند پروژه پرتاب از سکو یا پلتفرم دریایی برای تزریق ماهواره به مدارهای زمین ­آهنگ که بین چهار کشور آمریکا (وظیفه یکپارچه­‌سازی المان­‌های ماموریت)، نروژ (پلتفرم یا سکوی پرتاب)، روسیه (بلوک انتقال مداری) و اکراین (ماهواره‌­بر زنیت). حال اگر برگردیم به پیشنهاد رئیس محترم جمهور می­‌بینیم که این پیشنهاد یکی از اساسی­‌ترین راه­کارهای دستیابی به دستاوردهای بزرگ فضایی محسوب می­‌شود. این بدان معناست که بایستی در حوزه فضا تعداد کمی سبد برنامه فضایی تعریف کرد که این سبدها حاوی برنامه­‌های اولویت­‌دار فضایی کشور باشند و هر برنامه خود نیز دارای چندین پروژه برای پاسخ به نیازهای فضایی کشور را در بر می­‌گیرد. که هریک از پروژه­‌ها را می­‌توان با تشکیل کنسرسیوم اجرا و در یک مرکز بالادستی یکپارچه­‌سازی کرد. این نگاه در توسعه صنعت فضایی سبب ایجاد رشد هماهنگ و یکسان المان­‌های مختلف فضایی (ماهواره، ماهواره­‌بر و سکوی پرتاب) می­‌شود. یعنی ماهواره­‌ای در کشور ساخته نمی­‌شود که هیچ ماهواره­‌بری توان حمل آن و تزریق به مدار را نداشته باشد و یا ماهواره­‌بری ساخته نمی­‌شود که هیچ سکوی پرتابی برای آن وجود نداشته باشد! 

صنایع فضایی کشور وزارت دفاع، سازمان فضایی، دانشگاه­‌ها و شرکت­‌های دانش­‌بنیان (دولتی و خصوصی) را شامل می­‌شود که سازمان فضایی در تصمیم­‌گیری­‌های اخیر از نهاد ریاست جمهوری منتزع و به وزارت ارتباطات ملحق شد. با توجه به این تصمیم، دستور تاسیس مرکز ملی فضایی در ذیل معاونت علمی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که در این مرکز اهداف کلان، سیاست­‌گذاری و ایفای نقش حاکمیتی در بخش­‌های مختلف فضایی کشور دنبال می­‌شود. این مرکز در سیاست­‌گذاری­‌های آتی صنعت فضایی کشور نقش بسیار کلیدی را بازی می­‌کند. به عبارتی راهبرد فضایی کشور در قالب سبدهای برنامه براساس ماموریت­‌های صنایع مختلف، دانشگاه­‌ها و شرکت­‌های دانش­‌بنیان به آنها واگذار و نهاد یکپارچه­‌سازی هر پروژه معرفی می­‌شود. بنابراین کنسرسیوم در دانشگاه­ها بایستی توسط یک نهاد بالا دستی صورت پذیرد تا اولا برنامه از صفر تا صد محقق شود ثانیا از موازی­‌کاری دانشگاه­‌ها و فعالان مختلف صنعت فضایی جلوگیری شود.     

 

نحوه گزینش توانمندی و قابلیت دانشگاه‌­ها در ورود به کنسرسیوم فضایی

موضوعی که چند سالی است وزارت علوم به آن پرداخته است بحث قطب­‌بندی دانشگاه­‌هاست. این قطب­‌بندی­‌ها تحت چارچوب استانداردی توسط وزارت علوم براساس تخصص و دستاوردهای اعضای هیات علمی هر گروه صورت می­‌پذیرد. این روش به گزینه­‌های انتخابی برای شرکت در کنسرسیوم و تخصصی کردن فعالیت­‌های فضایی در دانشگاه­‌ها کمک می­‌کند. که البته بعضی از این قطب­‌بندی­‌ها، محدوده وسیعی از فعالیت­‌های فضایی را پوشش می­‌دهد که با توجه به شاخه­‌های تخصصی محموله­‌های ماهواره­‌ها (محموله مخابراتی، ناوبری و سنجش از دور)، می­‌توان قطب­‌های تخصصی­‌تر را پیشنهاد کرد. ولی این قطب­‌بندی به تنهایی برای ورود به کنسرسیوم­‌های کلان فضایی کافی نیست چرا که بسیاری از پروژه‌های فضایی نیازمند پرورش و جذب نیروی انسانی متخصص است و در صورتی که خط مشی و سیاست‌گذاری‌های آتی فضایی کشور هم­راستا با کنسرسیوم فضایی نباشد یا به عبارتی تصمیم­‌گیری­‌ها ثبات نداشته باشد، هزینه­‌های صرف شده برای جذب و پرورش نیروی انسانی هدر خواهد رفت. و همین‌طور در صورت شروع احتمالی مجدد این‌گونه پروژه­‌ها در یک بازه تاخیر چند ساله، به دلیل پراکنده شدن نیروی انسانی متخصص قبلی، زمان تربیت نیروی انسانی مجدد قابل توجه خواهد بود. بنابراین تنها در صورتی‌که پروژه­‌های فضایی ادامه­‌دار و دارای ثبات باشند، مشارکت دانشگاه­‌ها در کنسرسیوم کلان فضایی توصیه می­‌شود. البته فراموش نشود که دانشگاه­‌ها در حالت بی­‌طرف و بدون تعصب به برنامه فضایی خاصی، بسیار در تدوین راهبرد فضایی با توجه به نیازها و اولویت­‌های جدید کشور می­‌توانند موثر باشند. همچنین دانشگاه­‌ها در تحقیقات علوم اکتشافات فضایی که دارای شاخه­‌های مختلف اعم از شناخت زمین و اتمسفر آن (برای پیش­بینی زلزله، ریزگردها و..)، هواشناسی (برای بهبود وضع کشاورزی، کویرزدایی و …) و شناخت منظومه شمسی و … می­‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند که در حال حاضر در کشور در این حوزه احساس نیاز جدی می­‌شود ولی در سال­‌های اخیر توجه کمتری به آن شده است. پرداختن دانشگاه­‌ها به این موضوعات زیربنایی فضایی که از آن به مطالعات شناختی یاد می‌شود، می­‌تواند سبب سیاست­گذاری­‌های درست و بلند مدت در تدوین راهبرد فضایی کشور شود. دستیابی به سیاست­‌گذاری درست بلند مدت یعنی توسعه پایدار در صنعت فضایی کشور، یعنی توسعه صنعت فضایی برای رفع مشکلات و نیازهای کشور (مشکلاتی نظیر ریزگردها، خشک‌سالی و کشاورزی و…). رسیدن به این نقطه یعنی دانشگاه­‌ها می­‌توانند با اطمینان بهتری به کنسرسیوم­‌های کلان فضایی ورود کنند.          

وظیفه دانشگاه‌ها در پیشبرد اهداف فضایی کشور

سازمان فضایی ایران در سال­‌های 85-86، طراحی، ساخت و تست چند ماهواره سنجش از دور را به دانشگاه­های داخلی سپرد. در این برون­سپاری­‌ها چند نکته حایز اهمیت است.

تمامی ماهواره­‌ها سنجش از دور بودند و در برخی موارد زمان آماده­ شدن ماهواره­‌بر برای تزریق آن به مدار حداقل دو سال بعد آمادگی ماهواره بود. همچنین عدم وجود مرکزی برای حمایت از نیروی انسانی متخصص و پراکنده شدن آن­ها و عدم تداوم پروژه­‌های ماهواره­‌ای از نکات قابل توجه بود. از طرفی در همین زمان صنایع دیگری که ماموریت اصلی آن­ها ساخت ماهواره بود نیز برای توسعه گام به گام مشغول طراحی، ساخت و تست ماهواره با ماموریت­‌های مشابه بودند که موازی­‌کاری دانشگاه‌­ها با صنایع فضایی را به دنبال داشت. تمامی این مشکلات از عدم راهبرد صحیح و مشخص در توسعه المان­‌های فضایی نشات می­‌گیرد. 

برای بیان ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورهای پیشرفته، بایستی پارامتر سطح آمادگی فناوری را تعریف کرد. هر المان فضایی از شروع طراحی تا پرواز موفق، دارای سطح آمادگی فناوری بین 1 تا 9 است، (به این ترتیب که سطح آمادگی فناوری فاز طراحی دقیق برابر 2،  نمونه آزمایشگاهی برابر 4، مهندسی برابر 5، پیش­‌پروازی برابر 7 و پرواز فضایی موفق (المان با کیفیت فضایی) برابر 9 است. بنابراین در کشورهای پیشرفته، ارتباط دانشگاه­‌ها با صنعت توسعه فناوری­‌های جدید فضایی تا سطح آمادگی 4 است و توسعه‌های بعدی به صنایع مرتبط واگذار می­‌شود. حال سوالی که به ذهن متبادر می­‌شود اینست که چرا دانشگاه­‌های خارجی ماهواره­‌های دانشجویی می­‌سازند؟ پاسخ این است که این ماهواره­‌ها دارای همان سطح آمادگی فناوری 4 هستند. یعنی ماهواره­‌های دانشجویی از قطعات تجاری (نه با کیفیت فضایی) ساخته شده­‌اند و ماهواره­‌های صنعتی آنها در سطحی بسیار بالاتر از نظر آمادگی فناوری ساخته می­‌شوند، نه به صورت تقریبا نزدیک به موازی­‌کاری با ماهواره­‌های دانشگاهی! حتی در بسیار از کشورهای پیشرفته صنعتی، دانشگاه­‌ها به تربیت نیروی انسانی در تخصص­‌های بسیار خاص می­‌پردازند، مثلا در کشور روسیه فارغ‌­التحصیلانی وجود دارند که تخصص آن­ها عملگرهای هیدرولیک با کاربرد خاص صنعتی است. در حالی‌که در کشور ما، فارغ‌­التحصیلان مثلا رشته مهندسی مکانیک، کلیه دروس هیدرولیک، پنوماتیک، ترمودینامیک، و… را گذرانده­‌اند و براساس نیاز صنایع مختلف بخش کمی از یافته­‌های هر یک از فارغ‌التحصیلان مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

کاملا واضح است که اولین وظیفه دانشگاه­‌ها تامین نیروی انسانی کارآمد برای صنایع است و اهداف ثانویه دانشگاه­‌ها انجام فعالیت­‌های پژوهشی، ارتقای سطح آمادگی فناوری و توسعه زیرساخت­‌ها که همگی براساس نیازهای صنایع فضایی بایستی صورت پذیرد، است. ولی در خصوص وظیفه ساخت و تولید، دانشگاه­‌ها با ساختار جدید می­‌توانند ایفای نقش نمایند یعنی با تاسیس پژوهشکده­‌های نوع سوم و یا شرکت­‌های دانش­بنیان وابسته. در این ساختار، دانشگاه­‌ها وظایف اصلی خود را بدون کم و کاست انجام و در زمینه­‌های محصولات صنعتی نیز می­‌توانند ورود کنند.           

مجری کنسرسیوم یک نهاد بالادستی باشد

اجرای کنسرسیوم توسط نهاد بالا دستی صورت می­‌پذیرد که در حال حاضر این نهاد مرکز ملی فضایی است. در این مرکز بایستی راهبرد صنعت فضایی کشور در قالب سبد برنامه­‌های فضایی تدوین شود. بنابراین کنسرسیوم اولیه بین دانشگاه­‌ها مطالعات شناختی و امکان­ سنجی برنامه­‌ها برای تدوین راهبرد درست و بی‌طرفانه و منطبق بر نیازهای کشور است (یعنی اصل توسعه پایدار). معمولا برنامه­‌ریزی و زمان­‌بندی سبد برنامه­‌های فضایی در بازه زمانی 10 تا 15 سال انجام می­‌شود که این زمان تحقیق، توسعه و ساخت و تست را نیز شامل می­‌شود. بنابراین توسعه، ساخت و تست محصولات فضایی بیش از مدت زمان یک دولت است و کوتاه‌­تر کردن آن کان لم یکن تلقی می­‌شود. از طرفی در جهان فعالیت­‌های فضایی در یک یا چند کشور یک برنامه با چند زیر پروژه که همگی هدف خاصی را دارند، دنبال می­‌شود. با این کار از هدر رفتن منابع نیروی انسانی متخصص و مالی جلوگیری می­‌شود. چرا که سرمایه­‌های مالی و نیروی انسانی متخصص در هر کشوری محدود و شروع پروژه­‌های جدید در هر صنعتی سبب شکست پروژه­‌های قبلی در حال بهره­‌برداری می­‌شود. بنابراین با یک مقدار منابع مشخص نمی­‌شود اقدام به ساخت ماهواره ژئو (زمین­‌آهنگ) برای جلوگیری از دست رفتن نقاط مداری، اقدام به رفتن به کره ماه و.. کرد! در شرایط حساس کنونی، الویت داشتن ماهواره­‌های مناسب برای کاربری­‌های مخابراتی، تلویزیونی، تصویربرداری زمین و ناوبری و همین‌طور ماهواره­‌بر مناسب برای پرتاب ماهواره­‌ها و تزریق به مدارهای مطلوب برکسی پوشیده نیست. بنابراین برای مثال اگر اولویت اول را سبد برنامه تزریق ماهواره مخابراتی به مدار ژئو معرفی کنیم این سبد برنامه خود دارای برنامه­‌های ماهواره، ماهواره­‌بر، بلوک انتقال مداری، ایستگاه­‌های گیرنده و فرستنده زمینی و سکوی پرتاب حامل را شامل می­‌شود. بنابراین کنسرسیوم اولیه می­‌تواند توسط آزمایشگاه­‌های تحقیقات فضایی دانشگاه­‌های مرتبط با برنامه­‌های فوق برای امکان­‌سنجی و فناوری­‌هایی که بایستی اکتساب شود، صورت پذیرد. کنسرسیوم ثانویه توسعه فناوری­‌های مورد نیاز استخراج شده در کنسرسیوم اولیه تا ساخت نمونه آزمایشگاهی در دانشگاه­‌هاست. و کنسرسیوم نهایی در صنایع مرتبط برای تبدیل نمونه­‌های آزمایشگاهی به نمونه­‌های پروازی و فضایی انجام می­‌شود. البته اجرای این کنسرسیوم­‌ها در قالب اصول خاصی بایستی صورت پذیرد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست.     

نقش پژوهشگاه هوافضا چیست؟

پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم یکی از مصداق­‌های بسیار خوب برای اجرای فعالیت­‌های پژوهشی، زیرساخت­‌ها، توسعه فناوری و ساخت و تولید مرتبط با برنامه­‌های فضایی به صورت کنسرسیوم است. اصلا رسالت تاسیس پژوهشگاه­‌ها ارائه فعالیت­‌های فوق در کنار صنایع است. دستاوردهای پژوهشگاه هوافضا بارها در عرصه توسعه محصولات فضایی درخشیده است. بنابراین سر ریز تجربیات بدست آمده از پروژه­‌های انجام شده قبلی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان این پژوهشگاه می­‌تواند هم در ماموریت قبلی خود و هم در کنسرسیوم­‌های فضایی بسیار مفید باشد. با توجه به تنوع این دستاوردها، پژوهشگاه هوافضا در تمامی المان­های ماهواره (زیرسیستم‌­ها) به واسطه وجه مشترک آن با فضاپیماها، بلوک انتقال مداری، ماهواره‌­بر، ایستگاه­‌های زمینی و به ویژه علوم اکتشافات فضایی می­‌توانند در کنسرسیوم­ برنامه­‌های فضایی مشارکت و تجربیات و دستاوردهای قبلی خود را عرضه کند. بنابراین امید است نهادهای سیاست­گذار از این‌گونه هسته­‌های تخصصی کوچک و چابک حمایت و از پتانسیل آنها به عنوان بازوی توسعه فناوری فضایی در کشور استفاده کنند.

 

دکتر حسن ناصح، عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل