نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شاخص‌های کیفیت برنج در ارائه ارقام جدید چیست؟

فاطمه حبیبی در گفت‌و‌گو با ایسنا در خصوص شناخت عوامل تعیین‌کننده‌ کیفیت پخت و خوراک در برنج گفت: هنگامی که برنج سفید به بازار عرضه می شود، کیفیت، نقش مهمی در قیمت و پذیرش آن محصول دارد؛ به طوری‌ که در عرصه تحقیقات نیز اصلاحگران برنج را به توسعه ژرم پلاسم با کیفیت مورد تقاضای بازار وا می دارد.

وی اضافه کرد: ارزیابی های کیفی می تواند شامل اندازه‌گیری ویژگی های فیزیکی، پخت و شیمیایی باشد. در برنامه های تحقیقاتی و اصلاح برنج نیاز است، روش‌های استانداردی برای اندازه‌گیری شاخص‌های کیفیت ارایه شود به طوری‌که قبل از معرفی ارقام جدید این اطمینان وجود داشته باشد که توسط کشاورزان استقبال شده و توسط مصرف کننده پذیرفته می شود.

حبیبی ادامه داد: در کنار ارزیابی های روتین و معمول تعیین کیفیت پخت برنج، استفاده از روش هایی مانند ارزیابی گرانروی یا ویسکوزیته، مطالعه در خصوص ساختار نشاسته و تعیین ترکیبات اصلی تعیین کننده عطر و طعم می تواند بسیار کمک کننده باشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: استفاده از خواص ارگانولپتیکی یا حسی نیز در کنار آزمون های فیزیک و شیمیایی مفید است و اگر آزمون های حسی و دستگاهی منطبق با هم باشند می توان نتایج معتبری را در مقایسه محصولات از نظر کیفیت ارائه داد.

وی تصریح کرد: نتایج مطالعات جهانی نشان داده است که به دلیل وجود فیبر، مواد معدنی، ویتامین ترکیبات فنولی،فیتو استروژن ها (لیگنان ها) و دیگر ترکیبات فیتوشیمیائی در برنج قهوه‌یی، مصرف آن می‌تواند نقش مهمی در سلامت بشر داشته باشد.

حبیبی افزود: شناسایی ارقامی با محتوی شاخص گلایسمی پایین برای بیماران دیابتی و ارقامی با محتوی نشاسته پایدار بالاتر در درمان بعضی از سرطان ها نیز مفید است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل