همدان پایلوت تولید عصاره بعضی از گیاهان دارویی باارزش شود

دکتر علی وطنی، چهارشنبه، 16 دی ماه در نشست هم‌اندیشی شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان اظهار کرد: استان همدان در منطقه نه تنها در زمینه کشت گیاهان دارویی بلکه باید در زمینه داروهای گیاهی نیز فعال شود و برای فروش محصولات خود به بهترین صورت جایی برای این افراد درنظر گرفته شود که دانشگاه‌های همدان می‌توانند در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهند.

وی افزود: ما آمادگی لازم را داریم تا یکی از اولویت‌های استان را که در ایران دارای مقام اول، دوم و سوم در زمینه کشت گیاهان دارویی هستند، به عنوان پایلوت انتخاب کرده و در صورت موفقیت با سرمایه‌گذاری از سوی خود، تجاری‌سازی کنیم.

وی عنوان کرد: هرگاه علم به فناوری تبدیل و تجاری‌سازی شده و به دنبال آن اشتغال ایجاد شود، صادرات نیز افزایش می‌یابد.

وطنی با بیان اینکه استان همدان دارای بیش از 6 هزار دانشجو است، اظهار کرد: این استان دارای بیش از چهار هزار دانشجوی دکتری، 13 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و بیش از هزار و 500 عضو هیات علمی است.

دانشگاهیان، سرمایه اصلی کشور هستند

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: متاسفانه نگاه ما به دانشگاهیان به عنوان تهدید بوده، در صورتی‌که این قشر سرمایه اصلی این ملت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه منابع زیرزمینی منابع غیرتجدیدپذیر هستند، تصریح کرد: کشور ما از نظر میزان ذخایر نفت، گاز و هیدرولیک مقام اول را کسب کرده است و باید ببینیم که از نظر فناوری دارای چه رتبه‌ای هستیم.

وی در ادامه از حمایت تمام طرح‌های تحقیقاتی مقاطع کارشناسی‌ارشد، دکتری و پسادکتری خبر داد و گفت: ما نباید نسبت به رشته‌های علوم پایه بی‌تفاوت باشیم و تنها به علوم انسانی توجه کنیم.

وی عنوان کرد: در سال 2014، 500 میلیارد تومان محصول از کشور چین به عنوان سوغاتی وارد شهر مشهد شد که باید درنظر بگیریم که سهم صنایع دستی این استان چه میزان است؟

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که سهم کشورمان از واردات و صادرات چقدر است.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان از نظر کاهش نرخ بیکاری در کشور دومین استان محسوب می‌شود، گفت: این استان، نقش سازنده‌ای در تولید و اشتغال دارد، اما باید به موضوع فارغ‌التحصیلان نیز توجه ویژه‌ای داشت.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان قابل قبول است

وطنی نرخ و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان را قابل قبول خواند و اظهار کرد: همدان در تولید سیب‌زمینی مقام اول را دارد که ما باید تلاش کنیم با استفاده از فناوری‌های نوین به این افراد در راستای کاهش هزینه‌های تولید و بسته‌بندی محصولات کمک کنیم.

وطنی در ادامه با تاکید بر خلق مزیت، عنوان کرد: بعضی از مزیت‌ها خدادادی و نسبی هستند که نباید از خلق مزیت غافل شویم و امیدواریم با استفاده از این مزیت‌ها بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: در انتهای مرداد 93 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان 156 شرکت بود که در سال 94 به هزار و 500 شرکت رسید.

به گزارش ایسنا ، وطنی خاطرنشان کرد: در سال 93، هفت هزار و 600 میلیارد تومان فروش این شرکت‌ها به ثبت رسید که 60 میلیارد معافیت مالیاتی و 15 میلیارد تومان معافیت گمرکی این شرکت‌ها بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا