از ثبت مقاله تا انتشار الکترونیکی نشریات علمی با سمینا

شیرین گیلکی ،مسئول پروژه سامانه سمینا در باره کارکرد های این سامانه به خبرنگار سیناپرس گفت: یکی از جدیدترین نرم افزارهای پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات، سامانه مدیریت یکپارچه نشریات است. این سامانه تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحه‌آرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام می‌رساند.

مدیر پروژه سمینا افزود:سامانه مدیریت نشریات علمی هم اکنون مورد استفاده نشریات جهاد دانشگاهی و سایر نشریات علمی کشور است. این سامانه به منظور مدیریت بهینه نشریات علمی طراحی و پیاده‌سازی شده است. همچنین با استفاده از نرم‌افزارهای متن باز و براساس استاندارد مجلات معتبر بین‌المللی طراحی و پیاده‌سازی شده است.

گیلکی تاکید کرد: مخاطبان اصلی سامانه سمینا دودسته اند،دسته اول نویسندگان مقالات نشریات و دسته دوم خوانندگان مقالات که میتوانند بهره بردار اصلی این سامانه  باشند اما ذینفعان اصلی این سامانه نشریات علمی –پژوهشی و علمی-ترویجی هستند.

 سامانه سمینا تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحه‌آرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام می‌رساند.

وی با اشاره به مزیت های سامانه مدیریت یکپارچه نشریات عنوان کرد: از مهمترین ویژگی این سامانه، طراحی سایت مجلات به دو زبان فارسی و انگلیسی، سیستم ارسال مقالات به صورت آنلاین و سیستم داوری مقالات و انتشار الکترونیکی مجلات می‌باشد.

برخی ویژگی ها و امکانات آن به شرح زیر است: ویژگی ها و امکانات کلی طراحی سایت برای مجلات به دو زبان فارسی و انگلیسی است . همچنین امکان عضویت نویسندگان در سیستم و ارسال مقالات به صورت آنلاین است. دراین سامانه

بررسی اولیه مقالات و داوری مقالات توسط کارشناس به صورت آنلاین انجام می شود . از دیگر ویژگی های این سامانه خروجی RSS و XML مقالات منتشر شده است. همچنین دسترسی آسان به مقالات بر اساس شماره و نسخه نشریه و بر اساس موضوعات تعریف شده است. از سوی دیگر قابلیت نمایه سازی و نمایش چکیده و متن کامل مجلات، آرشیوسازی خودکار شماره های پیشین مجله و معرفی مقالات چاپ شده مرتبط با موضوع مقالات جدید به عنوان منبع به منظور افزایش ضریب تاثیر نشریه نیز از مزیت های این سامانه است.

گیلکی در خصوص قالب این نشریه عنوان کرد: امروزه مهمترین موضوع در طراحی پرتال‌های تحت وب بحث واکنش‌گرایی به ابزارهای هوشمند، انواع مرورگرها و سیستم عامل های متفاوت است که این قابلیت در سمینا وجود دارد و علاوه بر جستجوگرهای مختلف در نرم افزار های موبایل نیز قابلیت رویت دارد.

مدیر پروژه سمینا افزود: این سامانه دارای سرویس های ویژه ای از جمله مرکز تماس، سرویس معرفی داوران بر اساس محورهای موضوعی نشریات، سرویس مشاوره مدیریت نشریات ، سرویس جذب مقاله و برگزاری جلسات هم اندیشی سر دبیران و نمایه سازی در SIDو  ISCرا دارد.

وی افزود: از مهمترین ویژگی های این سامانه و مزیتهای رقابتی آن می توان به معرفی مقالات منتشر شده مرتبط به دیگرمولفان و داروان اشاره کرد. همچنین این سامانه آمادگی دارد تا به صورت رایگان دراختیار سازمان ها قرار گیرد و پوشش نشریات به صورت یکجا را انجام دهد .

وی همچنین درپاسخ به اینکه برای انتشار مقاله در مجلات از این پس باید به این سایت مراجعه کرد ،گفت:این سیستم برای هر نشریه مستقل پیاده سازی شده است و هرکس براساس رشته وتخصص مورد نظر مقاله خود را ثبت میکند و درنهایت بعداز اینکه به تایید رسید می تواند درsid و بقیه پایگاه ها نیز قرار گیرد.

گیلکی در پاسخ به اینکه آیا نمونه مشابهی از چنین دستاوردی وجود دارد یا خیر؟خاطر نشان کرد: سامانه های دیگری نیز در کشور پیاده سازی و راه اندازی شده اند ولی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی با استفاده از تجارب سالیان متمادی خود در عرصه نشریه داری این نرم افزار جامع و یکپارچه را طراحی کرده است که این امر این سامانه را با سایر سامانه های تولید شده در شرکت های خصوصی متمایز می‌کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا