نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت جلیقه خنک کننده توسط محققان ایرانی

پارافین و آب، مواد تغییر فاز شناخته شده ای هستند که توسط بسیاری از محققان برای ساخت جلیقه های خنك كننده به کار گرفته می شوند. محققان ایرانی به تازگی و با آگاهی از این موضوع به تحقیقاتی با هدف طراحی و ساخت جلیقه خنك كننده با استفاده از تركیبات پارافین تجاری و یخ و سپس تعیین تاثیر آنها بر روی پارامترهای استرین گرمایی تحت شرایط آب و هوایی گرم در اتاقك شرایط جوی دست زده اند

نتایج آنالیز آماری نشان داد كه اختلاف میانگین پارامترهای ضربان قلب، دمای دهانی، دمای پوست، میزان تعریق افراد در هنگام فعالیت با جلیقه خنك كننده و فعالیت بدون جلیقه خنك كننده در هر دو شدت فعالیت معنی دار بود..

در این پژوهش علمی ابتدا یك جلیقه خنك كننده از پارچه پلی استر با 17 بسته آلومینیومی طراحی و ساخته شد. هر بسته آلومینیومی با 72 گرم آب و 65 گرم پارافین تهیه شده پر شد. سپس 10 نفر از دانشجویان در اتاقك شرایط جوی تحت شرایط گرم (دمای خشك =40 OC و رطوبت نسبی = 40%) آزمون را با جلیقه خنك كننده و بدون جلیقه خنك كننده در دو شدت فعالیت سبك (8/ 2 كیلومتر در ساعت) و متوسط (8/ 4 كیلومتر در ساعت) بر روی دستگاه دوی ثابت (تردمیل) انجام دادند. در هر مرحله از آزمون، مدت استراحت 30 دقیقه و مدت فعالیت بر روی دستگاه دوی ثابت نیز 30 دقیقه بود. در طول انجام آزمون نیز ضربان قلب، دمای دهانی و دمای پوست اندازه گیری شد.

یافته ها نشان از آن داشتند که گرمای نهان پارافین تهیه شده برابر با 108 کیلو ژول در هر کیلوگرم بود و پیك نقطه ذوب نیز برابر با 30 درجه بود. نتایج آنالیز آماری نشان داد كه اختلاف میانگین پارامترهای ضربان قلب، دمای دهانی، دمای پوست، میزان تعریق افراد در هنگام فعالیت با جلیقه خنك كننده و فعالیت بدون جلیقه خنك كننده در هر دو شدت فعالیت معنی دار بود.

نتیجه گیری نهایی انجام شده توسط پژوهشگران این بود که جلیقه خنك كننده محتوی پارافین و یخ می تواند استرین حرارتی را از طریق كاهش دادن ضربان قلب، دمای دهانی، دمای پوست و میزان تعریق كاهش دهد.

منبع: سعید یزدانی راد، حبیب الله دهقان، 1394. طراحی و ساخت جلیقه خنك كننده از مواد تغییر فاز دهنده و ارزیابی كارایی آن در كاهش استرین گرمایی تحت شرایط آزمایشگاهی، مجله ارگونومی ، سال سوم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل