نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاپ سه بعدی سفال

تا به امروز تولیدات چاپگر های سه بعدی تنها به ساخت وسایل پلاستیکی، تعداد انگشت شماری از فلزات و شیشه محدود شده بود. با این حال محققان آزمایشگاه های HRL به تازگی پیشرفت بسیار مهمی را در این زمینه مطرح کرده است: توانایی چاپ سه بعدی سفال.

این پیشرفت می تواند در صنعت هوافضا که هم اکنون بسیار وابسته به تولیدات سرامیکی است بسیار کارآمد باشد. هم اکنون کمپانی معروف دارپا (DARPA) برای ساخت بسیاری از سپر های حرارتی با این تیم تحقیقاتی قراردادی را منعقد ساخته است زیرا سرامیک های ساخته شده توسط این تیم 10 برابر قوی تر از فوم های سرامیکی حال حاضر است

این تیم تحقیقاتی در پی آزمایش های خود به این نتیجه رسید که برای چاپ سه بعدی با استفاده از سفال نباید پودر سفال را داغ کرد. انجام این کار موجب ایجاد رگه های میکروسکوپی بسیار زیادی می شود که نتیجه آن ترک و شکستگی است. تیم یاد  شده به جای انجام این کار موفق به کشف ماده ای به نام پلیمر های پیش سرامیک (preceramic polymers) شده اند که زمانی که داغ می شود می تواند به سفال تبدیل شود. سپس این تیم با استفاده از این ماده به چاپ سه بعدی دست زده و جسم تولید شده را برای سخت شدن در معرض دمای بسیار بالا (مانند دمای کوره) قرار داد.

این ماده در واقع با استریولیتوگرافی بسیار سازگار است. لازم است بدانید که استریولیتوگرافی روشی معروف در چاپ سه بعدی است که در آن برای تحکیم و جامد کردن پلیمر های مایع از لیزر استفاده می شود. این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که می تواند با استفاده از نور ماوراء بنفش و ماسک های الگو اجسام سفالی با جزئیات و ظریف کاری های بسیار ریز را 100 تا 1000 برابر سریع تر از استریولیتوگرافی معمولی چاپ کند.

این پیشرفت می تواند در صنعت هوافضا که هم اکنون بسیار وابسته به تولیدات سرامیکی است بسیار کارآمد باشد. هم اکنون کمپانی معروف دارپا (DARPA) برای ساخت بسیاری از سپر های حرارتی با این تیم تحقیقاتی قراردادی را منعقد ساخته است زیرا سرامیک های ساخته شده توسط این تیم 10 برابر قوی تر از فوم های سرامیکی حال حاضر است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل