نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب شناسی پژوهش علوم و مهندسی در ایران

پژوهش های علمی، كه بخش عمده ای از فعالیت های دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور را طی دو دهه اخیر به خود اختصاص داده است، بدون شك یكی از مولفه های قطعی توسعه و پیشرفت كشور قلمداد می شود. تاكید رهبران سیاسی و نخبگان علمی كشور بر نیاز جدی به توسعه هرچه بیشتر علم و فناوری گواهی بر مدعای فوق است. از طرفی، بروز ضعف ها و كاستی ها، چه در برنامه ریزی و چه در اجرای هدفمند پژوهش های علمی، موجب سردرگمی نهادهای دست اندركار شده و چشم انداز آتی پیشرفت علمی كشور را با شك و تردید جدی مواجه ساخته است.

تدارك سازكار لازم برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی به عنوان اقدام محوری و شاه بیت فعالیت اركان كشور طی دهه جاری برای برون رفت از مشكلات موجود پیشنهاد شده است.

نبود سازكار مناسب برای تجاری سازی محصولات پژوهشی و در یك كلام، پای كار نبودن مشتریان نیازمند، مشكلات عدیده ای برای استمرار اجرای موفق پژوهش های علمی رقم زده است. در این راستا پژوهشی بومی انجام شده است که در این مطالعه ضمن انتقاد از صرفاً بیان مشكلات موجود، پیشنهاد شده است تا آحاد جامعه فرهیخته پژوهشی كشور، از طریق تبادل نظر و همفكری، مساعی خویش را در ترسیم نقشه راهی برای اجرای هدفمند پژوهش علمی طی دهه اخیر به كار بندند.

در همین راستا، سعی شده است تا به كمك آمار و مستندات موجود و از طریق تحلیل روند پژوهش طی چند دهه گذشته، الگویی اگرچه ناقص و ابتدایی برای دهه جاری ارائه شود. به گمان مطالعه صورت پذیرفته، ساماندهی امر پژوهش، منوط به اجرای دو گروه از پیشنهادهای مفیدی است كه باید به تفكیك بخش دانشگاهی و بخش صنعتی كشور عملیاتی شوند. تدارك سازكار لازم برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی به عنوان اقدام محوری و شاه بیت فعالیت اركان كشور طی دهه جاری برای برون رفت از مشكلات موجود پیشنهاد شده است.

منبع: سید نظام الدین اشرفی زاده، 1394. آسیب شناسی پژوهش در علوم و مهندسی طی دهه های اخیر در ایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال هفدهم، شماره 67.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل