نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری علمی بین المللی، کلید ارتقای پژوهش و علم پزشکی در کشور است

دکتر شاهین آخوندزاده در همایش بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار کرد: اگر چراغ پژوهش در دانشگاهی خاموش شود، آن دانشگاه سیاست زده می شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه براساس برنامه توسعه پنجم، قرار بود سهم پژوهش از GDP به سه درصد برسد، ادامه داد: در حال حاضر که این برنامه در حال تمام شدن است، سهم پژوهش هنوز پایین تر از یک درصد باقی مانده است.

آخوندزاده با بیان اینکه وظیفه عمده دولت ها این است که چرخ پژوهش دانشگاه های خود را بچرخانند، گفت: در کشور درحال توسعه ای مانند ترکیه حدود 80 درصد بودجه تحقیقات دانشگاهی را دولت تامین می کند، اما متاسفانه در دهه گذشته دانشگاه های ما از نظر اعتبارات پژوهشی وضعیت خوبی نداشتند.

وی رتبه جهانی ایران از نظر تعداد مقالات را براساس اعلام اسکوپوس شانزدهم عنوان کرد و گفت: از نظر کیفیت مقالات براساس تعداد ارجاع به هر مقاله، رتبه ایران 22 است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه علی رغم اعتبارات کم پژوهشی در سال 2015 از نظر تعداد مقالات نسبت به بسیاری کشورها رتبه بالاتری داریم، افزود: دستیابی به همین وضعیت و رتبه علمی در جهان، عمدتا مرهون نسل جوان و نخبه دانشگاه ها است.

آخوندزاده با تاکید بر اینکه باید در کیفیت بیشتر از کمیت رشد داشته باشیم، ا ضافه کرد: همکاری بین المللی علمی کلید ارتقای پژوهش و علم پزشکی در کشور است.

به گزارش ایسنا، وی ارتقای ارزشیبابی تحقیقات و محققان حوزه سلامت، حمایت از 50 مجله علمی علوم پزشکی برتر برای نمایه شدن در پایگاه های اطلاعاتی، استاندارسازی و اصلاح فرآیند و سیاست های داوری علمی در حوزه تحقیقات و سلامت، کاهش تصدی گری دانشگاه های دولتی در اداره مجلات علمی علوم پزشکی و واگذاری کار به انجمن های علمی و موسسات غیردولتی را از راهبردهای وزارت بهداشت برای حمایت از تحقیقات برشمرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل