شناسایی 78گونه جدید حشره

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، 'فرزانه کازرانی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این نتایج درقالب رساله دکتری با عنوان
'تاکسونومی و تنوع گونه ای نمونه های صحرایی و کلکسیونی دوبالان خانواده Dolichopodidae در بخشی از استان های شمال و شمال غرب کشور'، به دست آمده است.
وی افزود: در این مطالعه در مجموع 110 گونه متعلق به 24 جنس و هشت زیرخانواده، از خانواده Dolichopodidae جمع آوری و شناسایی شد.
این پژوهشگر ادامه داد: اهمیت این حشرات به عنوان دشمنان طبیعی و عوامل کنترل بیولوژیک آفات بخصوص در جنگل ها علیه حشرات چوبخوار بوده و شناسایی آنها می تواند به کاربردی کردن این عوامل بالقوه کمک شایانی کند.
وی گفت: جنگل های شمال ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر و همچنین جنگل های ارسباران واقع در شمال غرب کشور، به علت برخورداری از وضعیت اقلیمی خاص و گونه های نادر گیاهی و جانوری از ارزش و اهمیت بالایی برخوردارند.
کازرانی افزود: حفاظت از جنگل ها امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه بیشتری کرد و با بررسی فون گیاهان و جانوران در این اکوسیستم ها می توان گام های موثری در جهت حفظ و حمایت از این جنگل ها برداشت.
وی ادامه داد: در این راستا مگس های Dolichopodidae می توانند نقش موثر به عنوان عامل کنترل بیولوژیک آفات در جنگل ها ایفا کنند.
این پژوهشگر دانشگاه تبریز گفت: تاکنون از این تحقیق تعداد چهار مقاله در مجلات JCR و شش مقاله در مجلات ISI معتبر به چاپ رسیده است.
این رساله دکتری با راهنمایی دکتر صمد خاقانی نیا، دانشیار گروه گیاه پزشکی دانشگاه تبریز و مشاوره دکتر علی اصغر طالبی کهدویی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر مارک پالت از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بلژیک به سرانجام رسیده است.