نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امسال 10 درصد کانون های ریزگرد در خوزستان کنترل می شود

 معصومه ابتکار دوشنبه در نشست شورای اداری خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد :کانون بحرانی گرد و غبار خوزستان بیش از 340 هزار هکتار وسعت دارد که در صورت تامین اعتبار و در خوشبینانه ترین حالت، حدود 10 درصد این کانون ها کنترل می شود.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای مقابله با گرد و غبار در اسفند 93 افزود: این مصوبه با وجود مشکلات دولت و کمبود اعتبار اجرایی و اقدامات آن آغاز شده است که از جمله آن طرح نهالکاری در شمال اهواز است که امروز از آن بازدید شد.
ابتکار اظهار کرد: کشور ما با وجود همه سرمایه های طبیعی و انسانی، بر اثر عوامل مختلف با تنش ها و آسیب های جدی زیست محیطی مواجه است و در صورت نبود برنامه ریزی صحیح برای توسعه اقتصادی و بهبود اشتغال به اهداف خود نمی رسیم.
وی تاکید کرد: بی توجهی به تاب آوری طبیعت در رویکردها و برنامه ها، نه تنها محیط زیست بلکه اقتصاد و بهداشت را نیز دچار بحران کرده است.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: به دلیل تحمیل بیش از اندازه به محیط زیست خوزستان اعم از رودخانه کارون، مراتع و هوای استان، قدرت بازسازی محیط از دست رفته است که این مشکل در نقاط مختلف کشور هم دیده می شود.

*مجلس دهم سرنوشت ساز برای محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از محورهای مهم این دوره علاوه بر سیاست فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مسائل محیط زیست است که احزاب و گروه ها باید برنامه های خود را شفاف بیان کنند.
وی افزود: مجلس دهم باید حساس به مسائل زیست محیطی بوده و دارای شناخت کافی از این حوزه باشد.
ابتکار تصریح کرد: محیط زیست از حقوق عامه و مربوط به عدالت است و با سرنوشت کشور گره خورده است.
وی تاکید کرد: کارشناسان بر این باورند که مجلس دهم و برنامه ششم توسعه، آخرین فرصت ما برای جبران تخریب های محیط زیست است زیرا اگر این روند ادامه یابد در بسیاری از جنبه های طبیعی به نقطه غیرقابل بازگشت می رسیم.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری افزود: این سیاست ها گام مهمی برای تعیین خط مشی برای همگرایی همه قواست و بر این نکته تاکید دارد که رشد توسعه کشور نباید به قیمت تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی های متعدد باشد.
ابتکار گفت: نقشه راه دولت در این زمینه ترسیم و تقسیم کار انجام شده است و جلسه ای هم با روسای قوا نیز در برنامه قرار گرفته است.
وی همچنین اقدامات انجام شده در راستای احیای کارون را یادآور شد و اضافه کرد: شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در دولت هشتم و مصوبات اخیر آن در شورای عالی آب نیز به تصویب رسیده که برنامه های آن فرابخشی و شامل ساماندهی صنعت، کشاورزی، آب و فاضلاب و بیمارستان ها می شود.
ابتکار تلاش برای احیای هورالعظیم، توجه به رونق گردشگری در تالاب شادگان را از برنامه های دیگر دولت عنوان کرد و افزود: در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اهواز، توزیع بنزین یورو 4 و گازوئیل یورو4 آغاز شده است.
وی خواستار تسریع در بهره برداری طرح آماک (جمع آوری گازهای همراه نفت) شد.
بر اساس این گزارش، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه پنج تن از معاونان وزرا و مدیران ارشد، صبح امروز وارد اهواز شد. وی در ششمین سفر خود به استان از پروژه نهالکاری شمال اهواز دیدن و در مراسم افتتاحیه دو تصفیه خانه فاضلاب کشت و صنعت های نیشکر شرکت کرد.
به گزارش ایرنا، حضور در شورای اداری و دیدار با رسانه ها و نمایندگان تشکل های مردم نهاد از برنامه های دیگر او در سفر یک روزه به خوزستان است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل