نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حفظ و تکثیر ذخایر ژنتیکی اسب با کاربرد فناوری‌های نوین تولیدمثلی

دکتر ابوالفضل شیرازی درگفت و گوبا ایسنا افزود: این مرکز قصد دارد در کنار تولید آزمایشگاهی در مزرعه مانند گوسفند و بز با استفاده از فن آوری‌های مرتبط بر روی اسب نیز کار کند و در شرایط آزمایشگاهی انجماد اسپرم، انجماد جنین و تعیین جنسیت جنین را انجام دهد. از طریق تلقیح مصنوعی امکان تعیین جنسیت جنین اسب‌ها نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به صورت عملی  روی اسب‌ها این امر انجام نشده است اما به عنوان پیشگام در انجام اینگونه فعالیت‌ها حضور داشته ایم، اظهار کرد: اجرای این طرح در ایران امکان پذیر نبود به علت اینکه دانش فنی آن در کشور وجود نداشت تا به صورت کاربردی و عملیاتی پیش برویم اما شرکت پارس سینا یاخته وارد عرصه شد و برای اولین بار در کشور بر روی گاوها این عملیات را انجام داد به همین دلیل می توان بر روی مادیان‌های اسب نیز چنین اقدامی را انجام داد.

 

شیرازی با بیان اینکه اجرای این طرح زمان بر است و حدود دو سال به طول می انجامد، توضیح داد: امکان اجرای کارهای آزمایشگاهی بر روی مادیان‌های اسب، دسترسی به تخمدان مادیان‌ها از استحصال تخمک از تخمدان‌ها مانند آنچه که در مراکز باروری و ناباروری صورت می‌گیرد، کمی زمان بر است.

 

شیرازی تصریح کرد: با استفاده از روش ICSI مادیان‌هایی که دارای مشکلات باروری و رحمی نیز هستند، باردار خواهند شد.

 

وی گفت: با اجرای این روش در مرحله اولیه شکل گیری بلاستوسیت، انجماد پذیری جنین افزایش می‌یابد و امکان نمونه برداری از جنین‌های تولید شده در شرایط آزمایشگاهی فراهم است که می‌توان جنسیت جنین را نیز تشخیص داد.

 

شیرازی با اشاره به اینکه درصدد هستیم این اقدام را بر روی اسب‌های اصیل منطقه خراسان‌ شمالی انجام دهیم و در پاسخ به این سوال که استقبال مسوولان استانی از این موضوع چه طور بوده است، اظهار کرد: طی جلسه‌ای که شب گذشته در محل استانداری برگزار شد، مسولان استان در خصوص موضوعات دیگری همچون راه اندازی پیست و … صحبت شد و به این موضوع توجه خاصی نشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل